Makerspace Aabenraa

Stop motion (Piximakey)

I dette forløb kombinerer vi den kreative tilgang med teknologi, nærmere bestemt stop motion. Dette forløb kan kombineres med mange forskellige fag, f.eks. dansk og billedkunst. Eleverne skal arbejde med at løse en udfordring, som underviseren og Makerspace konstruerer. Derefter skal eleverne producere en stop motion-film som bud på løsningen for den opstillede udfordring. Eleverne skal gennemgå en designproces; her tager vi udgangpunkt i designcirklen som redskab til at styre processen.

Vær opmærksom på, at tilbuddet er gratis, såfremt I er medlem af Makerspace-samarbejdet.

Indhold: Vi arbejder i dette forløb med design thinking-processen.

Eleverne bliver delt op i mindre grupper og får tildelt en udfordring, som de skal undersøge.

Eksempel på en udfordring:

I Aabenraa Kommune bliver vores legepladser ikke brugt særligt meget, og borgerne har udtrykt, at det er, fordi de er gamle og kedelige. Eleverne skal nu løse den problematik.

Undersøgelsesfasen:

Undersøg, hvordan legepladserne ser ud i Aabenraa

Undersøg forskellige muligheder for, hvordan en legeplads kan se ud

Undersøg, hvordan man kan arbejde med stop motion

Undersøg, hvilken legeplads eleverne vil transformere

Idegenereringsfasen:

Idegenere på, hvilke symboler, farver, materialer m.m. der skal være med i stop motion-filmen

Hvordan skal jeres legeplads se ud, og hvilke funktioner skal den have

Hvilke konstruktioner er muligt at bygge til filmen 

Hvilket udtryk skal filmen skabe, hastighed på filmen, lyd, musik samt vinklen på filmen

Konstruktionsfasen:

Konstruere legepladsen som et produkt, analog og digitalt

Konstruere legepladsen med f.eks. træ, pap, toiletruller, piberensere, modellervoks osv.

Bruge vores laserskærer til at konstruere præcise genstande i enten træ eller pap

Bruge maling, lim og forskellige værktøjer til at skabe de elementer, som skal bruges

Faglighed: 

Her tales der ind i fagene håndværk og design, billedkunst samt dansk

Elementer ift. fagene:

Stop motion som kreativt virkemiddel

Farver som virkemiddel

Analyse ift. et behov for nye legepladser

Design thinking som metode

Teknologiforståelse:

Digital myndiggørelse:

En indsigt i den måde, stop motion er konstrueret på, hvilken indvirkning det kan have, samt hvordan det skaber et særligt udtryk (kritisk tankegang).

Teknologisk handleevne:

Kompetence i at omforme et analogt produkt til et visuelt digitalt produkt og herefter anvende dette i en teknologisk produktion (redigere, lægge lyd og effekter ind, samt kompetencer i selve stop motion appen).

Designproces:

Kompetence i at arbejde ud fra en særlig proces ift. teknologiforståelse. Den designproces, vi arbejder ud fra, er designcirklen, som er udviklet af AU (Aarhus Universitet).

Kontakt:

Formidler Christoffer Hansen, mobil 24625963 eller email: chrih@aabenraa.dk

Forberedelse på egen skole: 

Skolen kan med fordel have kigget på forskellige legepladser i Aabenraa Kommune, inden de kommer ind til undervisning. Tale om, hvordan film er et særligt medie, gerne specifikt stop motion.

Stop motion setup

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
5 timer
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
24 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Kommunikation, Filmkundskab - Filmanalyse, Filmkundskab - Filmproduktion, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Natur/teknologi - Modellering
Fag:
Billedkunst, Biologi, Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Innovation og entreprenørskab, Medier, Musik, Natur/teknologi
Læringsmål:
Stopmotion som kreativt virkemiddel.

Farver som virkemiddel.

Analyse ift. et behov for nye legepladser og derved en analyse af det "gamle".

Design thinking som metode.

Eleven kan omdanne og udtrykke sig via et digitalt medie.

Eleven har forståelse for stop motion som særligt medie.