Teaterforløb i Ville Vau 1-3 kl. (forkortet, 1,5 t.)
Teaterforløbet begynder med en levende fortælling. Her fører formidleren børnene ind i et af Andersens eventyr og giver eleverne lov til at fordybe sig i den eventyrlige verden.
Efter fortællingen tager formidleren børnene med ind i et eventyrligt klædeskab, hvor de hver især kan forvandle sig til den rolle eller karakter, de ønsker. De får mulighed for at vælge imellem en lang række flotte og særprægede kostumer, som kan hjælpe i deres fantasifulde forvandling. Når eleverne er klar til at udleve deres eventyrfortælling, begiver de sig sammen med formidleren ind i Eventyrlandet, hvor formidleren improviserer en historie ud fra de roller og ideer, børnene har valgt. Børnene er aktive og medskabende under hele teaterimprovisationen.
Dernæst kan eleverne føre eventyret videre ud i Eventyrlandet på egen hånd, da de får mulighed for at lege frit og gå på opdagelse i scenografien. Teaterlys og musik sætter stemningen for legen i de mange scenografiske rum, og de mange æstetiske indtryk indgår som en vigtig del af oplevelsen. Afslutningsvis reflekterer formidleren sammen med børnene over deres lege, og hvordan de, som en del af legen, har digtet nye eventyr på samme måde, som H.C. Andersen gjorde det.
Formidleren sørger altid for at tilpasse undervisningsforløbet, både til gruppen og den enkelte elev, så alle i gruppen føler sig trygge og stadig udfordres i et passende niveau.
