Tro, håb og Gorgonzola
Hvad oplever børn, når de oplever teater? Vi vil med Teateroplevelser give plads til hele teateroplevelsen. De fleste teaterforestillinger har et indhold, som kan bearbejdes på mange forskellige måder. Men en teateroplevelse er ikke kun – og måske endda ikke primært – sit indhold. Det er også en social oplevelse og en sanselig oplevelse. Man træder ind i salen, finder sin plads, og forestillingen går i gang. Undervejs etableres situationer, personer og fortælling gennem lys, tekst, lyd og bevægelse. Med Teateroplevelser er det den kunstneriske oplevelse, der efterbearbejdes. Netop fordi det at forholde sig til kunst ikke er noget, der kun kommer af sig selv, men også er noget, der kan opøves. I Teateroplevelser spørger vi eleverne: Hvad var den vigtigste oplevelse for dig? Derved opdager vi, at også lydanlægget eller bedsteveninden, der fnisede på rækken bagved, var vigtige. Det gør ikke oplevelsen af selve forestillingen mindre, tværtimod viser det, at børnene har en meget kompleks forståelse af teateroplevelsen. De springer gerne mellem at se skuespillerne og se karaktererne, og de bider mærke i og gengiver helt præcise, sansede detaljer om f.eks. lys og kostumer. Rigdommen i disse oplevelser er værd at holde fast i – og det er det, vi understøtter med Teateroplevelser.