Museum Obscurum

True Detective Club

Et anderledes museumsbesøg ...

ADVARSEL! Fortsæt ikke uden din kritiske sans!

True Detective Club

The Associated Fellowship of Dedicated Detectives According to the Museum Obscurum Curiosity Code 

  1. Be curious 
  2. Be brave 
  3. Be friends 
  4. And NEVER lose hope! 

Ærede medlem af True Detective Club.  

Onde kræfter vil omstyrte din og dine venners hverdag. Tyranniets magtfulde netværk står på vor dørtærskel. Fjenden bruger falske meddelelser til at skabe forvirring, frygt, had og splittelse. Som medlem af True Detective Club er du taget i ed under The Museum Obscurum Curiosity Code. Du og dine venner er forpligtet på med nysgerrighed, mod, venskab og et ukueligt håb at stå sammen og afsløre de falske rygter. Du sidder nu med True Detective Club Træningsmanual. Den indeholder beretninger om ondskab og overnaturlige fænomener fra fortiden. Det er øvelser i at afsløre falske rygter. For de har været her før – tyranniets magtfulde netværk. Nu er det DIN tur til at tage kampen op! 

Beskrivelse af forløb

Sådan indledes undervisningsmaterialet til True Detective Club. Formålet er at skabe en spændende og legende tilgang til arbejdet med kildekritik. I materialet skal I arbejde med varulve og vampyrer og hekseprocessen mod Anne Palles. Eleverne skal på den måde arbejde med, hvad falske meddelelser og frygt kan bruges til. I undervisningsmaterialet bliver I opfordret til at lave en film inde på selve museet. Med deres mobiltelefoner får eleverne på den måde en anledning til at arbejde med museets anderledes samling og fortællinger. 

Baggrunden er store begivenheder i verden, der sætter fokus på vores evne til at sortere i information og forstå, hvordan magt kan bruge frygt og forvirring. Gennem historier fra fortiden kan vi lære at gennemskue de samme metoder i dag. Vi tror på, at viden om fortiden er med til at ruste børn og unge til at møde fremtiden. 

Vi foreslår, at I arbejder med det tilhørende undervisningsmateriale inden besøget, da det vil give jeres besøg en ramme og retning og en bedre oplevelse for alle. Forløbet er designet, så I kan gå selv, når I har arbejdet med undervisningsmaterialet i klasserne inden besøget. Det er også muligt at tilkøbe en omvisning for 550,- 

OBS: Tjek åbningstider på hjemmesiden – det er muligt at tilkøbe sig åbning uden for åbningstider. Tjek åbningstider på www.museumlollandfalster.dk, og kontakt bestilling@museumlollandfalster.dk for booking.

God fornøjelse!

På museet er der en vaskeægte varulv. Eller er der?
Varulv, hun.
Foto

MLF

©

MLF

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
50 min.
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Mulighed for at tilkøbe omvisning for 550 kr.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Læsning, Elevernes alsidige udvikling, Filmkundskab - Filmproduktion, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv. Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder. Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig. Eleven kan beskrive ændringer i magtforhold og samfundsstrukturer over tid. Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer før og nu.

Kildearbejde: Eleven har viden om kildekritiske begreber. Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger.

Historiebrug: Eleven kan skelne mellem typer af historiske fortællinger. Eleven har viden om særtræk ved historiske fortællinger. Eleven kan forklare, hvorledes de og andre er historieskabte og skaber historie. Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.