Om nyheden
Tre grunde til at indgå partnerskaber med skoler
Sparring og brugerinddragelse gennem partnerskaber på Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum
På Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum betyder et fast partnerskab med den lokale folkeskole, Auning Skole, at museet har direkte adgang til faglige sparringspartnere og mulighed for kontakt med deres brugere. Helt konkret giver samarbejdet museet en lang række muligheder i forbindelse med afprøvning af nyudviklede forløb og tiltag, fx undervisningsforløb målrettet børn i specialtilbud, og lettilgængelig udveksling af kompetencer og gensidige behov museum og lærere imellem.
Partnerskaber giver indsigt i nye målgrupper på Arbejdermuseet
Arbejdermuseet har flere partnerskaber med forskellige erhvervsuddannelser. Ungdomsuddannelserne, herunder især erhvervsuddannelser, er en ny målgruppe for mange kulturinstitutioner, og gennem partnerskabssamarbejdet får Arbejdermuseet både styrket deres kendskab til den særlige elevgruppe, men de bliver også udfordret på antagelser og rutiner, der har betydning for både undervisning og udstillinger. Gennem samarbejde med bl.a. NEXT, TEC og SOSU H har Arbejdermuseet konkret fået sparring i forbindelse med at udvikle nye forløb og tilpasse og kvalificere eksisterende forløb til målgruppen.
Københavns Museum udvikler tværfaglig undervisning gennem partnerskaber
Københavns Museum har aktuelt et partnerskab med to folkeskoler som en del af et udviklingsprojekt, der skal udvikle fællesfaglig undervisning i naturfag. I samarbejde med naturfagslærerne udvikler museet fællesfaglig naturfagsundervisning, der både foregår på museet og i skolen. Det arkæologiske fagfelt bruges som afsæt for naturfaglige undersøgelser, på samme vis som arkæologerne på museet anvender de naturfaglige metoder. I projektet udvikler museet bud på en model for partnerskaber som samarbejdsform i projekter, der lægger vægt på fælles udviklingsarbejde mellem skole og museum.