Om nyheden
Erfaringer fra MUU - om dagtilbud
I Skoletjenesten kan vi se, at dagtilbud i disse år udgør et nyt vigtigt satsningsområde på kulturinstitutionerne, og i et tidligere nyhedsbrev dækkede vi emnet med guides, artikler, interviews om små børns besøg i eksterne læringsmiljøer.
I november afsluttede vi i samarbejde med ODM kurset MuseumsUndervisningsUddannelsen - om dagtilbud. Gennem kursusperioden blev det tydeligt, at museer især bør have fokus på tre ting i arbejdet med dagtilbud som målgruppe.
For det første at turde følge børnene. Hvor man i skole-undervisningssammenhæng i høj grad går foran eleverne, skal man med de helt små i lige så høj grad gå efter dem eller ved siden af dem. Deres nysgerrighed og interesse skal være udgangspunktet for mødet med kulturinstitutionen.
Det blev gentaget i oplæg fra dagtilbudskonsulenten fra BUVM, fra den tidligere lektor på pædagoguddannelsen, Benedicta Pécseli, fra Mitzi Krogh, leder af Vartov Børnehave, og fra forskellige undervisningsansvarlige i eksterne læringsmiljøer.
For det andet at have modet til at lege. Når man arbejder med dagtilbud, foregår al læring gennem leg, og vi skal som voksne derfor have modet til at lege med børnene. Det slog Lars Geers Hammershøj fast i sit oplæg på kurset, hvor han præsenterede de nyeste resultater fra forskningen i projekt LegeKunst.
For det tredje en opmærksomhed på at skabe gode pædagogiske læringsmiljøer. De mange gode tilbud, der allerede findes i de eksterne læringsmiljøer, til dagtilbud, vidner om, at de eksterne læringsmiljøer har en ganske særlig mulighed for at være pædagogiske læringsmiljøer i børnenes hverdag. De møder et helt særligt rum, med en anden metodik og en masse nye spændende ting, der alt sammen inviterer til leg og læring, hvis man som kulturinstitution vil det.
Museet som pædagogisk læringsmiljø
På MuseumsUndervisningsUdannelsen – om dagtilbud har deltagerne arbejdet med aktuel viden og værktøjer til at etablere gode møder af høj kvalitet mellem små børn og museer. Da de mindste børn fra dagpleje, vuggestue og børnehave stadig er en ny målgruppe, er det oplagt at museerne arbejder med deres grundlæggende børnesyn og et skærpet blik på museet som et pædagogisk læringsmiljø, forklarer kursusleder Ane Riis Svendsen:
”Hvis man som kulturinstitution først har valgt at prioritere dagtilbud som en målgruppe, er alt det kræver, at man tør følge børnene og lege med dem. Det viser de mange eksempler fra praksis og den tilkoblede forskning tydeligt. Undervejs i kurset var deltagerne på besøg i Københavns Museums arkæologiske værksted, hvor de som børnene skulle vaske fund og gætte materialer, på vandring blandt glyptotekets smukke skulpturer, hvor de som børnene skulle mime skulpturernes handlinger, og i Arbejdermuseets lille trange lejlighed, hvor de som børnene mødte drengen Christian og oplevede hans fødselsdag. Det gav deltagerne mulighed for på egen krop at mærke, hvordan de eksterne læringsmiljøer inviterer til opdagelse og leg og dermed bliver et godt pædagogisk læringsmiljø for børnene, som pædagogerne kan tage dem med til. Det håber vi, at kursisterne tager med sig; en masse ideer, mod, viden og lyst til at lave tilsvarende møder mellem deres genstandsfelter og børnene.”