Om arrangementet
Denne studiegruppe er afholdt
Lærerens rolle i de eksterne læringsrum
Denne studiegruppe er afholdt
Vi inviterer til en formiddag, hvor vi diskuterer og deler måder at fordele rollerne mellem underviser i et eksternt læringsmiljø og den besøgende lærer/pædagog. Med udgangspunkt i vores erfaringer fra praksis drøfter vi, hvordan man med større udbytte kan inddrage læreren på forskellig vis i læringsrummet.
Udbytte
- Indblik i lærernes/pædagogernes roller i eksterne læringsmiljøer
- Konkrete bud på hvordan man kan inddrage lærere undervejs
- Konkrete ideer til at skabe større interaktion mellem lærer og formidler
- Møde andre formidlere med samme interesse for at udfordre rollefordelingen
Facilitering og arbejdsform
Vi lægger ud med en praksisfortælling fra Mette Stauersbøl Mogensen fra Odense Bys Museer, og hvordan det har givet hende nyt syn på, hvad det fordrer af underviseren at inddrage læreren. Vi inviterer også til, at deltagerne præsenterer eksempler på både vellykkede og mindre vellykkede rollefordelinger.
Disse praksisfortællinger vil vi bruge i drøftelser, hvor vi udfordrer hinandens oplevelser af definitioner af rollerne i det eksterne læringsrum med henblik på at skabe en ramme for en større grad af udnyttelse af gensidige ressourcer og kompetencer.
Program
Kl. 09.30 - 09.45
Velkomst og rammesætning
Kl. 09.45 - 10.30
Indlæg Mette Stauersbøl Mogensen – en konkret hændelse
Kl. 10.30 - 11.00
Indlæg fra øvrige deltagere om erfaringer med at bringe læreren/pædagogen i spil
Kl. 11.00 - 11.20
Opstilling af spørgsmål, udfordringer og muligheder evt. i mindre teams grupper
Kl. 11.20 - 11.40
Ind/opsamling af ”metoder” til den gode rollefordeling/det gode samarbejde fra gruppesamtalerne i fælles plenum
Kl. 11.40 - 11.50
Pause
Kl. 11.50 - 12.20
Hvad skal/kan jeg gøre? Plenum eller gruppevis drøftelse og sparring på baggrund af erfaringsudveksling af metoder. Hvad kan lærerens rolle være og i hvilke sammenhænge?
Kl. 12.20 - 12.30
Opsamling og check ud