Praksisfaglighed
I skolen er der en stor efterspørgsel på praksisfaglighed - eller sagt med andre ord; hvordan både fagenes praktiske og teoretiske sider kan styrkes og kobles?
Skoletjenesten har stor erfaring med undervisning, der netop kobler det teoretiske og praktiske, da undervisningsforløb på museer og kulturinstitutioner ofte er bygget op omkring, at elever skal lære gennem museets faglige praksisser. Det kan fx være arkæologens metoder på Vikingeskibsmuseet eller designerens metoder på Designmuseum Danmark.
Få her et indblik i nogle af de mange måder, der arbejdes med praksisfaglighed på kulturinstitutioner, gennem et udvalg af artikler, kortlægninger, film og interviews fra videncenteret.
Skoletjenesten har stor erfaring med undervisning, der netop kobler det teoretiske og praktiske, da undervisningsforløb på museer og kulturinstitutioner ofte er bygget op omkring, at elever skal lære gennem museets faglige praksisser. Det kan fx være arkæologens metoder på Vikingeskibsmuseet eller designerens metoder på Designmuseum Danmark.
Få her et indblik i nogle af de mange måder, der arbejdes med praksisfaglighed på kulturinstitutioner, gennem et udvalg af artikler, kortlægninger, film og interviews fra videncenteret.
Interviews og debatindlæg
- Lærerinterview: Undersøgende og oplevelsesbaseret danskundervisning
- Lærerinterview: Historieundervisning på hovedet
- Lærerinterview: Det praktiske ind i historieundervisningen
- Interview med pædagogisk udviklingskonsulent Lise Sattrup: Kortlægning om praksisfaglighed i museumsundervisning
- Debatindlæg: `Åben skole´ forener praksis og faglighed