Om nyheden
Reportage fra temadag om kunstpædagogik
I juni samlede Skoletjenesten og KØS - Museum for kunst i det offentlige rum en bred gruppe af lærere, undervisere på lærer- og pædagoguddannelser og undervisningsansvarlige på museer og kulturinstitutioner, der sammen afprøvede, undersøgte og diskuterede kunstpædagogik på museer, skoler og i offentlige rum.
Med afsæt i praksiseksempler fra ARKEN Museum for Moderne Kunst og KØS erfarede deltagerne på egen krop nye tendenser og diskuterede pædagogiske potentialer som elevdeltagelse, nye tilgange til billedanalyser, analytiske blik på det offentlige rum og betydningen af kunst i pædagogik.
Vi har samlet lidt billeder fra dagen i to små poetiseringer. Poetiseringerne er inspireret af dagens sidste oplæg fra Lars Emmmerik Damgaard Knudsen og Lise Sattrup der inspireret af art-based research har skabt en række poetiseringer til at indfange særlige situationer. Poetiseringerne består både af små dramatiske tekster og billeder:
Mellem gobelinerne er dannet et grid af malertape på gulvet. Ind træder tre personer; Jane Bendix og Tue Løkkegaard Fra ARKEN samt Kirstine Thrane fra Københavns Professionshøjskole. ”Hej Kir” siger Jane gennem en guldramme. ”Hvad skal vi gøre ved de gobeliner, jeg synes Bjørn Nørregaard fylder lidt meget – nu skal det jo handle om ARKENs udstilling?” En performance er i gang, og vi bliver alle deltagere med eller uden badehætte. Nogle melder sig til at komme ind på gulvet og afprøve en kunstpædagogisk øvelse, imens vi andre indtager betragterpositionen. Efter den lille performance inddrages deltagernes perspektiver: ” Jeg synes det hjalp meget, at de små instruktioner var så konkrete som ”hold hovedet på skrå og kig opad”, det gjorde at jeg turde performe”. Kir skriver: konkrete instruktioner & tryghed på et A3-ark, og samtalen flytter sig til det grænseoverskridende ved øjenkontakten. To kopier af værker fra udstillingen bliver delt ud, og vi bliver i tremandsgrupper bedt om at performe en dialog mellem de to værker. I den efterfølgende dialog skriver Kir bl.a.: billedanalyse og indlevelse.
KØS - Museum for kunst i det offentlige rum har flyttet undervisning ud af museet og undersøgt, hvordan man kan arbejde med kunst som optik. I dag skal I inspireret af Gordon Matta-Clark prøve at undersøge byrummet ud fra to begreber fra Matta-Clark; tomrum og mellemrum, fortæller undervisnings- og udviklingsansvarlig fra KØS, Sofie Andreassen. Normalt foregår KØS’ forløb på Refshaleøen, men i dag undersøger vi tomrum og mellemrum med vores kameraer på Køge Torv. Ligesom eleverne er vi engagerede i at indfange det særlige mellemrum eller tomrum og kravler op i master eller lægger os ned for at fange den helt rigtige vinkel.