Grøn Guide

100 Potentialer

100POTENTIALER er undervisningsforløb for udskolingsklasserne, hvor hvert potentiale centrerer sig om én innovation, initiativ eller erkendelse, som kan bringe os nærmere en mere bæredygtig udvikling af samfundet. 100POTENTIALER er udarbejdet af GRØN – Fonden for Bæredygtig Udvikling, der har et stærkt lærerteam bag sig.

Alle forløb har et løsningsorienteret perspektiv, der gør eleverne klogere på og i stand til at reflektere over, hvordan vi kan løse nogle af de store udfordringer, vi har foran os. 

Klimasekretariatet har tidligere lavet feltarbejde på skoler og konkluderer, at dette materiale kan bidrage til at opnå de unges efterspørgsler og mangler ift. bæredygtig adfærd. 

Et undervisningsforløb tager 2x45 min., og der er ingen forberedelse for eleverne, ingen specielmaterialer og ingen udgifter overhovedet. 

Specifikke læringsmål for fagene er inkluderet i forløbene, så det kræver kun en mindre forberedelse for lærerne at undervise i. 

GRØN har indtil videre 25 forskellige forløb klar til brug, som alle kan tilgås på: www.100.potentialer.dk

Feks:

  • Strømbesparelser (samfundsfag)
  • Stop greenwashing (samfundsfag)
  • Bæredygtig opdragelse (historie)
  • Fra dyrevelfærd til klimaretfærdighed (biologi)
  • Fra affald til ressource (biologi)
  • Cirkulær økonomi (geografi) 

 

Kontakt klimasekretariatet@furesoe.dk, hvis I ønsker yderligere informationer, eller hvis I ønsker få tilsendt lærervejledningerne.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Engelsk - Kultur og samfund, Geografi - Kommunikation, Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Samfundsfag - Samfundsfaglige metoder, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Biologi, Dansk, Engelsk, Geografi, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Alle forløb har et løsningsorienteret perspektiv, der gør eleverne
klogere på og i stand til at reflektere over, hvordan vi kan løse nogle af
de store udfordringer, vi har foran os.

Sted