Mungo Park

16:29

Talent-Reumertvindende fortælling løst inspireret af Europas første live-streamede selvmord

Flere end tusind mennesker ser med klokken 16:29, da 19-årige Océane springer ud foran et tog og live-streamer sit selvmord. Océane er en helt almindelig pige, der bor i en et-værelses lejlighed og arbejder på et plejehjem 20 timer om ugen. Hun hører romantisk pop og lægger som mikro-influencer perfekte skygger på sin næse, der får hende til at ligne Taylor Swift. Men Océanes virkelighed krakelerer, da hendes ekskæreste udsætter hende for en voldelig handling og leaker det på internettet, som bliver deres komplekse kampplads.

16:29 er en fiktivt portræt af en generation af unge kvinder fra forstadens friluftsfængsler, i en af Europas fattigste forstæder, med internettet som global baghave. Forestillingen taler kritisk ind i en stigende tendens, hvor europæiske unges identitetsforvirring fører til at de tager fatale livsvalg: med et ben i en falleret, trøstesløshed virkelighed og et andet ben i den digitale verdens uendelige muligheder.

Dramatiker og instruktør: Anna Malzer Lysdesigner: Mads Eckert Lyddesigner: Nanna Schleimann Medvirkende: Amira Jensen/Nana Morks

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Almindelig indvandrersprog - Kommunikation, Almindelig indvandresprog - Kultur og samfund, Dansk - Fortolkning, Dansk - Lytning, Fransk - Kultur og samfund, Geografi - Kommunikation, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfag - Økonomi
Fag:
Dansk, Drama, Fransk, Geografi, Historie, It og medier, Medier, Nordisk sprog, Samfundsfag, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Forståelse af sociale medier og deres indflydelse:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan sociale medier påvirker unges identitetsdannelse og selvopfattelse, samt de potentielle risici forbundet med denne indflydelse.
Kritisk refleksion over mental sundhed:
Eleverne skal kunne reflektere kritisk over emner som mental sundhed, herunder hvordan psykiske udfordringer kan forværres af digitale medier og social isolation.
Analyse af relationer og magtstrukturer:
Eleverne skal kunne identificere og diskutere temaer som magtforhold i personlige relationer, især i forbindelse med vold og digitale overgreb.
Forståelse af unges liv i socioøkonomisk udsatte områder:
Eleverne skal opnå en forståelse af, hvordan livsbetingelser i socioøkonomisk udsatte områder kan påvirke unges livsvalg og mentale sundhed.
Diskussion af etiske problemstillinger i forhold til selvmord og eksponering:
Eleverne skal kunne diskutere de etiske problemstillinger forbundet med live-streaming af selvmord, eksponering på internettet og det ansvar, som medieforbrugere og platforme har.
Empati og forståelse for komplekse menneskelige oplevelser:
Eleverne skal udvikle empati og forståelse for de komplekse følelsesmæssige og psykologiske kampe, som unge mennesker kan opleve, især når de står overfor svigt og vold.
Kritisk analyse af digitale verdener som "flugt":
Eleverne skal kunne analysere, hvordan unge bruger digitale verdener som en form for flugt fra deres virkelighed, og hvad konsekvenserne af dette kan være.

Se alle tilbud fra: