ivandet

Algernes betydning

I dette forløb vil I i løbet af 2 timer indsamle, undersøge og forsøge at forklare algernes plads i Østersøens økosystem.

For at få en forståelse for, hvordan havets økosystem hænger sammen, er nogle af de vigtigste brikker usynlige for det blotte øje. Derfor vil vi i dette forløb zoome ind på det mikroskopiske liv, som danner grundlaget for fødekæderne i Østersøen. Alger og zooplankton er forunderlige organismer, og vi vil igennem indsamling og mikroskopiske undersøgelser blive klogere på, hvad det er. Dette vil til slut give grundlag for en snak om, hvilken betydning det mikroskopiske liv har for os, torsk og sæler.

Aktiviteter

  • Introduktion til Østersøens liv.
  • Indsamling af alger fra forskellige habitater. Eleverne skal lave bundprøver, bruge planktonet og lave skrab for at få så divers en indsamling som muligt. Her bliver de bekendt med mærkning og sortering af prøver.
  • Mikroskopiundersøgelser og beskrivelse. Her skal eleverne lære at bruge mikroskop og derefter igennem tegning og tekst beskrive det forunderlige liv, de ser.
  • Til slut vil vi tage en fælles præsentation og diskussion om algernes betydning for Østersøen.
Billede af cyanobakterier samlet og undersøgt i Tejn lagune i forbindelse med algeopblomstring
Cyanobakterier samlet og undersøgt i Tejn lagune.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
2000 kr.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Biologi - Modellering, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleven erkender algers eksistens og vurderer deres betydning i økosystemet.

Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i havet.

Eleven kan bruge mikroskop som redskab til at beskrive og forstå.

Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde.

Eleven har viden om miljøfaktorer i Østersøen.

Eleven kan diskutere forskellige faktorers betydning på økosystemet i Østersøen.

Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet.

Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag.