Danmarks Forsorgsmuseum

ANBRAGT (8-12 år)

  • Dagen starten med, at formidleren faciliterer en ”blank snak” om, hvad det vil sige at være anbragt. Her er der ingen rigtige eller forkerte svar, det handler om at have en åben dialog med eleverne om emnet. Eleverne skal ikke have forberedt sig hjemmefra.
  • Efter den blanke snak går eleverne sammen med formidleren i museets nye udstilling "ANBRAGT". Her hører de om vilkårene for anbragte børn i begyndelsen af 1900-tallet og om børnene Kathinka, Marie, Holger og Carl, som alle var anbragt i deres barndom omkring år 1900. Alle fire børn var som unge/voksne indlagt på Fattiggården i Svendborg. Det fortæller formidleren også om.
  • Herefter går eleverne med formidleren i udstillingens biograf, hvor de ser op til 4 korte film. Hovedpersonerne i filmene er børn, der er anbragt i 2023. De 4 børn fortæller ud fra deres egne oplevelser om, hvorfor de er anbragt, og hvordan det er at være anbragt i dag.
  • Efter biografbesøget faciliterer formidleren en snak om, hvilke fordomme der kan være forbundet med at være anbragt, men også hvilke superkræfter anbragte børn kan have.
  • Dagen slutter, som den startede. Med en fælles snak om, hvad det vil sige at være anbragt. Har eleverne fået en ny viden, der gør, at de forholder sig til emnet på en ny måde?
  • Tak for i dag - I er velkomne til selv at udforske Fattiggården eller besøge Museumshaven.
Børn der ser film i museets biograf.
Foto

Ard Jongsma. Udstillingsdesign: Torden & Lynild

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
1000 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Modersmålsundervisning - Kultur og samfund, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Du skal vælge dette forløb, hvis formålet er at give eleverne indblik i og en større forståelse for, hvordan anbragte børn har oplevet at være anbragt på tværs af tid fra begyndelsen af 1900-tallet til i dag. Eleverne møder både børneskæbner, der var anbragt i starten af 1900-tallet, og børn, der er anbragt i dag.

Se alle tilbud fra: