H.C. Andersens Hus

Andersen & Ørsted (gratis)

I det tværfaglige undervisningsforløb ”Andersen og Ørsted, dykker vi ned i H.C. Andersens forhold til H.C. Ørsted og deres fælles syn på kunsten og naturvidenskaben. Særligt har vi fokus på deres begejstring for moderne teknologi og vi fordyber os i sammenhængen mellem naturfag og samfund. Gennem fortællinger om det finurlige venskab mellem H.C. Andersen og H.C. Ørsted får eleverne lov at møde og skabe nye naturfaglige perspektiver på teknologikritik og -optimisme. Ved brug at hands-on teknologi skaber vi et rum for undren og dialog. Her får de lov at udforske både elektromagnetismens fund, til telefonledningernes udvikling og brugen af morsekode, samt den påvirkning det har på kommunikation i dag.

Allerede fra undervisningsforløbets begyndelse skaber formidleren et inddragende og filosoferende rum igennem sjove og tryghedsskabende øvelser. Øvelserne gør desuden, at elevernes opmærksomhed og nysgerrighed vækkes.

Eleverne bliver introduceret for H.C. Andersen og H.C. Ørsteds tanker om naturvidenskabens rolle i almen dannelse og hvordan den fremstilles i kunsten. Formidleren faciliterer en filosofisk dialog om elevernes egne tanker om kultur- og naturfag. 

Når eleverne besøger udstillingerne i H.C. Andersens Hus, er det med et anderledes blik og de bliver klogere på H.C. Andersens arbejdsgange. Eleverne oplever hvordan Andersen fandt inspiration i naturen og i teknologi, inden de hører et af Andersens science inspirerede eventyr. Herefter skal eleverne i grupper på deres egen måde genskabe den teknologi H.C. Andersen fandt inspiration i. 

Under undervisningsforløbet veksler formidleren imellem flere former for vidensdeling og læring. I nogle dele af forløbet skal eleverne primært lytte til formidleren, imens andre dele af forløbet består af åbne dialoger og en fælles søgen, undren og udforskning. Her er det vigtigt, at elevernes umiddelbare svar og tanker får plads. Formidleren styrer dialogen og sikrer, at forløbet skrider fremad.

Formidleren vil være tydelig over for eleverne og dig i de enkelte situationer omkring, hvorvidt eleverne skal lytte, deltage eller arbejde på egen hånd. Spørg formidleren, hvis du er i tvivl om din rolle undervejs.

 

Filosofisk dialog
Andersk filosofisk dialog udfolder sig.
©

Museum Odense

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Modellering, Fysik/kemi - Perspektivering
Fag:
Dansk, Fysik/kemi
Læringsmål:
Forløbet underbygger, at eleverne:

• reflekterer over H.C. Andersens arbejde med perspektivering i hans eventyr
• arbejder med samme form for perspektivering, som H.C. Andersen gør i sine eventyr
• forholder sig kritisk og analyserende til valg og fravalg i museumsformidling

Dansk
• Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
• Eleven kan undersøge teksters flertydighed
• Eleven kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger

Fysik/kemi
Perspektivering; teknologi og produktion
• Eleven kan forklare, hvordan naturvidenskabelig viden diskuteres og udvikles
• Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
Produktion og teknologi
• Eleven kan beskrive sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling