Arkæobotanik
Dette undervisningsforløb om arkæobotanik tager udgangspunkt i arkæologens arbejde og metoder.
I Arkæologisk Værksted kommer eleverne således til at undersøge 300 år gamle jordprøver fra en arkæologisk udgravning.
Eleverne skal inddeles i seks grupper, som de skal arbejde i med følgende aktiviteter:
Eleverne lærer først at artsbestemme plantearter ud fra bestemmelseslitteratur ved at studere frø i stereolup. Derefter skal de solde en jordprøve med henblik på at finde rester af frø og kerner fra planter, som de skal prøve at artsbestemme – og dermed skabe viden om det pågældende fundsted.
Forløbet kan passende indgå i et undervisningsforløb om planter, klassifikation og artsbestemmelse – enten som en inspirerende start eller som perspektiverende afslutning.
Forberedelse
Inden besøget på Københavns Museum skal eleverne se disse små film, der introducerer dem til arkæobotanik og undersøgelserne af planterester i Arkæologisk Værksted.
Arkæobotanik - bestemmelse af planteart - YouTube
Instruktionsfilm
At bruge stereolup - YouTube Eleverne kan med fordel også se den lille film, der fortæller om arkæologens arbejde generelt, og/eller den lidt længere film om, hvordan museer skaber viden ved hjælp af mange forskellige fagligheder.
Arkæologi på Københavns Museum - YouTube
Fagfolk og fund. Museer skaber viden - YouTube
Kontakt skoletjenesten på Københavns Museum for yderligere information: Marie Søborg Andersson, 29102281, qf0d@kk.dk
![Elever undersøger jordprøver fra arkæologiske udgravninger](/sites/default/files/styles/crop_620x285/public/2024-02/Unders%C3%B8gelse%20af%20ark%C3%A6ologisk%20jordpr%C3%B8ve.jpg?h=bf5425ca&itok=Z4zIKXxD)