Væksthusene

Biodiversitet og fødekæder

Verden er et stort net af interaktioner mellem organismer, som vi mennesker selv er en del af.

I Væksthusene arbejder eleverne med begreberne fødekæder og biodiversitet og arbejder med deres eget net af interaktioner. Interaktive øvelser og formidling på højeste niveau blandt verdens plantearter gør denne workshop til et uforglemmeligt indblik i verdens kompleksitet og mangfoldighed.

I workshoppen ”Biodiversitet og fødekæder” bliver eleverne involveret i udforskende lege, så de kan se, hvor modstandsdygtig en fødekæde er – eller hvordan en lille ændring i fødekæden kan skabe en kaskade af ændringer hele vejen ned gennem systemet. 

Derefter oplever de klodens biodiversitet på verdensomrejse gennem Væksthusenes klimazoner. På isolerede øgrupper og i den vildeste regnskov bliver eleverne præsenteret for konkrete eksempler på, hvordan planterne tilpasser sig nye miljøer og påvirkninger, hver gang en ny udfordring dukker op, og hvad der sker, når det går helt galt. 

Eleverne skal herefter selv bygge en fødekæde og tilegne sig viden om deres valgte arter og levested. Til slut er der tid til refleksion og perspektivering til nutidens problematikker inden for biodiversitet og fødekæder.

Eleverne får en kropslig oplevelse af begreberne biodiversitet og fødekæder – både gennem interaktive øvelser og på deres vej gennem Væksthusenes fire klimazoner. Gennem deres arbejde med fødekæder ser de med egne øjne, hvordan verdens arter bliver påvirkede af hinanden. Dermed får de også en forståelse for, hvor både modstandsdygtige og skrøbelige systemerne kan være, og hvad vi mennesker har af betydning i systemet.

Lotusblomst og sommerfugl

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
675 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet.

Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen.

Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.

Eleven kan fortælle om dyre- og planteliv andre steder på Jorden.