Avnø Naturcenter

Biotopundersøgelse – fjorden

Iført vaders og bevæbnet med rejehov undersøger eleverne dyrelivet på sandbunden i fjorden. Det er en enkel feltundersøgelse, hvor vi indsamler dyr fra Avnø fjord. I fællesskab sorterer og klassificerer vi så fangsten, og eleverne lærer om dyrenes tilpasninger til levesteder, deres livsbetingelser og kendetegn. Vi taler om vandets kredsløb, salinitet og dets betydning for dyrene (salt/vand-balancen i organismerne). Det er et forløb, hvor alle sanserne kommer i brug.

Eleverne lærer, hvad en videnskabelig undersøgelse er, hvad en biotop er og at opstille en hypotese. Inden vi går til stranden, opstiller vi i fællesskab en hypotese om dyrelivet i fjorden. Eleverne lærer at håndtere levende havdyr og at tage hensyn til dyr i naturen, samt hvordan man færdes hensigtsmæssigt på stranden og i vandet iført vaders. Vi undersøger sammen en lokal biotop, og eleverne udfører selv en feltundersøgelse med simpelt udstyr. Vi taler om forskellige indsamlingsmetoder, forskellen på kvalitative og kvantitative undersøgelser, og hvordan de kan udføres. Vi tømmer rusen, der er opsat dagen før, så vi også får de større fisk med. I store baljer på stranden sorterer vi de indsamlede dyr, og eleverne skal kategorisere og klassificere dem ved hjælp af bestemmelsespapirer. Eleverne lærer dyrenes navne, deres kendetegn og at henfører dem til grupper (systematik). Vi snakker om, hvordan de forskellige dyr er tilpasset deres levesteder og fødeemner, samt gennemgår enkelte fødekæder. Eleverne bliver bekendt med fagord og biologiske begreber. Vi slutter af med at sammenholde de indsamlede dyr med vores hypotese og gennemgå dem.

Forslag til efterbehandling: Eleverne kan hjemme på skolen nuanceret beskrive mundtligt og/eller skriftligt den biotop (fjorden), de selv har været med til at undersøge, fx forklare undersøgelsesmetoderne og indsamlingen, beskriver dyrene og deres morfologiske tilpasninger til levestedet.
Eleverne kan sammenligne de indsamlede data med et dataark over dyr indsamlet på ålegræs. Diskutér dyrene livsbetingelser på de to forskellige biotoper, og hvad der adskiller dem. Find dyrene fx på nettet, og beskriv de morfologiske forskelle og tilpasninger til de to biotoper.

Undersøgelse af fjordens dyreliv
Iført vaders og med rejehov undersøges fjordens dyreliv.
Foto

Tania Lundberg Lykkegaard

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Kun gratis for skoler i Vordingborg og Næstved Kommune. For andre koster det 1200 kr. pr. klasse.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse
Fag:
Biologi
Læringsmål:
Arbejder med følgende mål:
- kan undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold
- har viden om undersøgelsesmetoders anvendelsesmuligheder og begrænsninger
- kan indsamle og vurdere data fra egne undersøgelser i naturfag
- kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold
- har viden om biologisk systematik og klassifikation
- kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
- har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske tilpasninger
- kan undersøge organismers livsbetingelser

Se alle tilbud fra: