Bornholm ændrer sig – vandets vej
Undervisningsoplægget starter med en snak om klimaændringer. Derefter arbejder eleverne i grupper. De graver deres vandløb ud. De hælder vand i vandløbet og ser, hvad der sker. Naturvejlederen fokuserer på elevernes oplevelser, undersøgelser og efterfølgende refleksion over deres opdagelser. Vi diskuterer for eksempel: Hvad sker der med vandets fart, hvis vandløbet er lige eller har mange sving? Hvad sker der, hvis vi lægger sten eller andre større materialer ned i vandløbet? Hvad kan vi gøre for, at vandet bevæger sig hurtigere eller langsommere i vandløbet? Til sidst i læringsforløbet anvender eleverne deres modeller til at forklare det landskab, vi ser i dag, og som er resultatet af den sidste istid samt menneskeskabte ændringer i landskabet.
Det anbefales, at I supplerer med undervisningsoplægget ”Geologiske processer I” for at opleve skurestriber fra istidens nedbrydende erosion og nogle af de vandreblokke, isen har efterladt, på en tur til Klintebakken.
Efter forløbet er det en god idé, at eleverne iagttager landskabsformer i deres nærområde. De kan finde og registrere tegn på naturlige og menneskeskabte ændringer i landskabet.
Praktisk information:
Det foregår udendørs: Husk at tage praktisk tøj og sko på.
Tag gerne billeder under forløbet, der kan bruges til efterbearbejdning.
Baggrundsmaterialer:
Junior-geologerne Istiden og dens landskab
Spil på nettet: Under fanen ”Geogames” findes ”geologi”. Find animation af vulkan
Sten og stoffer: www.natur-vejleder.dk
Geologi – og i det ny gymnasium på Bornholm. Jørgen Butzbach 2007
Sten på stranden – Natur og Museum. Torben Gang Rasmussen, Naturhistorisk Museum 1999-4