Det Grønlandske Hus i København

Dagens Grønland

Online undervisningsmateriale målrettet alle klassetrin i den danske grundskole. Undervisningsforløbene består af både gratis tilgængeligt lektionsmateriale til brug af lærere på skolen samt et gratis skoletjenestetilbud i vores hus i indre København. Undervisningsforløbene og skoletjenesteforløbene kan kombineres eller benyttes uafhængigt af hinanden.
www.dagensgrønland.dk

De seks undervisningsforløb om rigsfællesskabet og det moderne Grønland er forløb, som lærere selv kan anvende på skolerne rundt i hele landet. Hvert forløb består af lektionsplaner opdelt efter klassetrin med opgaver og engagerende aktiviteter til undervisningen. Undervisningsforløbene skal invitere til kreativitet og aktiv deltagelse. Eleverne skal drage deres egne erfaringer og aktivt tage stilling. 

Undervisningsmaterialet er gratis tilgængeligt digitalt på Det Grønlandske Hus’ hjemmeside. Her kan lærere og elever også tilgå et bibliotek med over 130 artikler om Grønland og rigsfællesskabet skrevet af førende fagfolk fra institutioner og virksomheder i Grønland og Danmark samt et ”udtale”-bibliotek med lydfiler til de grønlandske ord, som indgår i materialet.

Skoletjenestetilbuddene tager afsæt i samme emner som undervisningsmaterialet, men inddrager aktuelle udstillinger og genstande i Det Grønlandske Hus. Undervisningen er dialogbaseret, varieret og inddrager elevernes forskellige sanser. Vi tilpasser gerne undervisningen til andre målgrupper, og indholdet kan justeres efter behov.

Undervisningsmaterialerne er udviklet med grundskolen som målgruppe med mulighed for tværfaglig anvendelse eller til de enkelte fag. Materialet er gradueret efter indskoling, mellemtrin og udskoling med mulighed for enkelte til- og fravalg efter behov. Undervisningsmaterialet er skræddersyet til at møde Folkeskolens læringsmål og kompetenceområder til de enkelte fag.

De seks undervisningsforløb:

Fortidens spor
(5.-9. klasse i historie og samfundsfag)

• Undervisningsmateriale: Et undervisningsmateriale målrettet det kommende kanonpunkt ”Rigsfællesskabet under forandring” inden for historiefaget. Materialets fokus: Eksperimentbørn, Danmarks officielle undskyldning, Modernisering, G50 og G60 og boligpolitik.
• Skoletjenesteforløb: Husets værker og aktuelle kunstudstillinger inddrages i dette forløb, der handler om, hvordan Danmarks og Grønlands fælles historie har sat sine spor.

Grønlands væsener
(0.-9. klasse i historie, geografi, matematik, N/T og H/D)

• Undervisningsmateriale: Materialets fokus: inuits kosmologi, mytiske væsener, mytegenren, myten i et moderne samfund.
• Skoletjenesteforløb: Besøg Det Grønlandske Hus, og hør om de spøgelser, der er set i Huset, og bliv klogere på den grønlandske fortælletradition.

Fangerkulturen og hundeslæden 
(4.-9. klasse i historie, geografi, matematik og H/D)

• Undervisningsmateriale: Materialets fokus: fangerkulturen i dag, slædehunden, hundeslædens konstruktion, statistik om slædehunde, planlæg en hundeslæderejse.
• Skoletjenesteforløb: Hvordan er livet som fanger i Grønland? Mærk på fangstredskaber, lyt til spændende fangstfortællinger, og træn selv til at blive storfanger gennem traditionelle grønlandske lege.

Turen går til Grønland
(4.-9. klasse i historie, matematik, samfundsfag og geografi)

• Undervisningsmateriale: Materialets fokus: turisme, Grønlands regioner, statistik omkring turisme, infrastruktur, Grønlands udvikling og fremtid.
• Skoletjenesteforløb: Hvad koster det at rejse indenrigs i Grønland? Hvad kan man opleve i Grønlands forskellige regioner?

Grønlandsk – Kalaallisut
(0.-9. klasse i dansk)

• Undervisningsmateriale: Materialets fokus: det grønlandske sprog, lingvistik, grammatik, udtale, sprogdebatten i Grønland, stednavne.
• Skoletjenesteforløb: Eleverne skal undersøge det grønlandske sprog og sprogets kulturelle betydning. Til de ældre elever undersøges der også sprogets historiske betydning samt det danske sprogs parallelle tilstedeværelse med det grønlandske. Hvordan lyder det grønlandske sprog? Hvilken betydning har det danske sprog i Grønland, og hvad handler sprogdebatten i Grønland om?

Sæler og sælskind
(0.-6. klasse i dansk, billedkunst og H/D)

• Undervisningsmateriale: Materialets fokus: Grønlands sæler, fangst og fangerkultur, forskel på husdyr og fangstdyr, nationaldragten, avittat (sælskindsbroderi).
• Skoletjenesteforløb: Føl og se sælskinds anvendelse i forskellig grønlandsk kunst og kunsthåndværk. Prøv selv at arbejde med sælskind.

Samt: Introduktionsmateriale

• Undervisningsmateriale: Et samlet materiale med kahoot-quiz, fakta, film og tidslinje.

Det Grønlandske Hus i København udbyder også gratis kurser til lærere og lærerstuderende om brug af materialet samt om at arbejde med Grønland i undervisningen på skolen. Kurserne tilbydes i første omgang efter bestilling.

Kontakt
Hør mere om materialet eller mulighed for bestilling af skoletjenesteforløb eller kurser hos skoletjenestens ansvarlige:
Halla Erlendsdóttir
hge@sumut.dk / 3338 1570

Dagens Grønland
Foto

Mads Pihl/Visit Greenland

©

Visit Greenland

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Dansk - Kommunikation, Geografi - Perspektivering, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Historie - Historiebrug, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Matematik - Statistik og sandsynlighed, Natur/teknologi - Undersøgelse, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Billedkunst, Dansk, Geografi, Håndværk og design, Historie, Kristendomskundskab, Matematik, Musik, Natur/teknologi, Nordisk sprog, Samfundsfag
Læringsmål:
Fortidens spor: Eleverne arbejder aktivt i opgaverne med historiebrug og kildekritik. Desuden relaterer forløbet sig til det aktuelle kanonpunkt i historiefaget.
Grønlandsk: Eleverne arbejder aktivt i opgaverne med det grønlandske sprog og kultur. Her får de mulighed for at opnå bredere sproglig bevidsthed.
Sæler og sælskind: Eleverne får et grundigt indblik i de grønlandske sæler og grønlandsk sælskindskultur.
Turen går til Grønland: Eleverne får et grundigt indblik i geografiske og samfundsrelaterede forhold i Grønland. Desuden relaterer forløbet sig til det aktuelle kanonpunkt i historiefaget.
Hundeslæden: Eleverne får en grundlæggende forståelse for den grønlandske hundeslæde i historisk, geografisk og kulturel forstand. Samt forståelse for hundeslæden som håndværk og betydning for livet i Grønland.
Grønlands væsener: Eleverne får en forståelse for den førkristne religion i Grønland, samfundets udbredte fortælletradition, og hvordan tidligere traditioner lever i dag. Eleverne får erfaring med mytegenren, mytiske figurer og myteskrivning. Desuden relaterer forløbet sig til det aktuelle kanonpunkt i historiefaget.
Læs mere om undervisningsforløbenes individuelle færdigheds- og vidensmål i lærervejledningerne.