Kulturmuseum Øst - Skoletjenesten Østsjællands Museum

DANMARKS KALKHAVN

Historiske spor, historiske scenarier og historiske håndværksmaterialer.

Vi vækker DANMARKS KALKHAVN til live anno 1920.

Der venter eleverne en sansemættet oplevelse, når klasselokalet byttes ud med et autentisk havnemiljø.

I dette undervisningsforløb kommer eleverne til at opleve historiske spor, historiske scenarier og historiske håndværksmaterialer gennem et dramatiseret rollespil og i et autentisk kulturmiljø.

Forløbet foregår direkte på havnepladsen i byen Faxe Ladeplads, nøjagtigt der hvor historien foregik for omtrent 100 år siden.

Eleverne får historiske dragter på kroppen, historiske redskaber i hånden – og med det skal de opleve og afprøve historiske spor, historiske scenarier og historiske håndværksmaterialer.

I DANMARKS KALKHAVN levede og arbejdede de hårdtarbejdende fiskere, sømænd, kalkstensarbejdere og bådebyggere side om side med hver deres særlige håndværk. Imens foregik der en imponerende og tankevækkende transport af kalk fra det nærliggende Faxe kalkbrud, igennem DANMARKS KALKHAVN og ud på de kæmpemæssige handelsskibe, der ventede hver eneste dag. 

Eleverne kommer til at afprøve arbejdet på havnen, og derfor afsluttes undervisningsforløbet med en velfortjent lønseddel til alle eleverne. 

Det vil være oplagt at afvikle dette forløb som et tværfagligt undervisningsforløb mellem historie, dansk og håndværk & design. Det kan desuden anbefales, at forløbet enten anvendes som optakt til eller afslutning på et forløb om historiske spor, historiske scenarier og historiske håndværksmaterialer hjemme på skolen. 

HYLLEHOLT SKOLE
Skal vi opleve havnen anno 1920 sammen?

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
1700 kr.
Yderligere priser:
Inkl. lærervejledning og undervisningsmaterialer
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde
Fag:
Dansk, Håndværk og design, Historie
Læringsmål:
Forløbet leder hen imod, at eleverne bliver i stand til at:

- identificere historiske spor fra et lokalområde og sætte dem ind i en historisk sammenhæng.

- fortælle om Danmarkshistorien gennem historiske scenarier.

- arbejde med bløde (reb, tov og bundgarn) og hårde materialer (kalksten).

- bruge simple samtaleregler i gruppearbejdet, særligt før og efter forløbet i klasselokalet.

- bruge simple metoder til mundtlig fremlæggelse, særligt før og efter forløbet i klasselokalet.