Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab

De Største for de Mellemste – Salmesangspojekt

Danmark har en unik tradition for fællessang, som går mange år tilbage, og som har en vigtig plads i dansk kultur.
Den bruges i mange sammenhænge lige fra fødselsdage, konfirmationer, til jul, bryllup, begravelser og i andre både kirkelige og ikke-kirkelige begivenheder. Gennem fællessang løftes både fællesskabet og individet inden for fællesskabet. I en dansk og kirkelig kontekst kommer man ikke uden om de fire største danske salmedigtere: Grundtvig, Ingemann, Kingo og Brorson. Materialet tager udgangspunkt i disse salmedigtere, deres liv og opvækst, og samtidig sætter materialet de fire personer ind i en kirkehistorisk kontekst og trækker perspektiver frem til i dag.

Materialet arbejder med følgende salmer:
• »Den signede dag« af Grundtvig
• »Op al den ting« af Brorson
• »I østen stiger solen op« af Ingemann
• »Sorrig og glæde« af Kingo

I de senere år har der været en stigende interesse for historiske personligheder. Den nære livshistorie kan drages ind i vores egne liv, og der kan relateres til de levede liv på en anden måde, end den klassiske historieformidling giver mulighed for. Der skrives romaner, laves podcasts, og Danmarks Radio har lavet en række programmer om historiske personer, herunder programmet: ”På sporet af dronningerne” (2022), hvor programvært Liv Thomsen drager i sporet på de danske dronninger fra dronning Thyra (ca. 900-950) til Louise af Sverige og Norge (1851-1926). Også på det store lærred har film om store kulturpersonligheder fået en central plads, hvor ikke mindst ”Pagten” fik stor succes i skildringen af Karen Blixens liv (2021).

Med dette materiale har det været hensigten at arbejde med salmedigterne både i forhold til den enkeltes livsfortælling (den lille historie) og samtidig sætte den i relation til den store fortælling (danmarkshistorien). Hvem var de store salmedigtere? Hvad tænkte og skrev de? Hvordan prægede de deres samtid og tiden efter, helt frem til i dag? Og hvordan var de selv præget af den historiske kontekst, de var en del af? Hvordan kan vi i dag forstå de salmer, de skrev, og hvorfor er de stadig aktuelle?

Det er disse helt centrale spørgsmål, materialet forsøger at drage eleverne ind i. Materialet henvender sig til elever i 3.-5. klasse og er delt op i afsnit, så hver salmedigter behandles for sig. Formidlingen sker gennem en elevtekst med tilhørende opgaver og dernæst en udvalgt (kendt) salme, som eleverne på forskellig vis inviteres ind i gennem varierende opgavetyper.

Materialet er tænkt tværfagligt mellem fagene dansk, historie og kristendomskundskab og er berammet til 4-5 lektioner. Til materialet er der desuden et kirkebesøg, hvor eleverne kan få mulighed for at komme til at arbejde med den danske salmebog og få mulighed for at synge de udvalgte salmer i kirken.

Tilmelding samt materialebestilling på www.vibsko.dk 

SALMESANGS-EVENT I HERNING
Skoletjenesten afholder salmesangsevents i Herning og i Gjellerup Kirker. 

Arrangementerne tager udgangspunkt i de fire kendte salmer og foregår sammen med en sangkonsulent fra den Jyske Sangskole.

Herning Kirke tirsdag den 5. november 2024.
Gjelleup Kirke onsdag den 6. november 2024. 

Begge dage med to events kl. 9.30 og kl. 11.00.

Børglumkloster kirke
Børglumkloster orgel
Foto

Charlotte Toft Konge

©

Skoletjenesten Viborg Stift

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Dansk, Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Projektets formål: Det overordnede formål med dette materiale er at give eleverne et indblik i den kulturhistoriske betydning, de fire største salmedigtere har for de danske traditioner i forbindelse med bl.a. fællessang. Eleverne stifter bekendtskab med livsfortællinger, som de lærer at sætte ind i en større både historisk- og kirkehistorisk kontekst. Derudover er det projektets formål, at eleverne kan reflektere over og bruge danskfaglige tilgange til at analysere og forholde sig til forskellige teksttyper skrevet af de fire digtere.

Kristendom:
Materialet arbejder med kompetenceområdet Kristendom som efter 6. klassetrin indeholder følgende kompetencemål:
• ”Eleven kan forklare, hvad kristendom er, og gengive hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark”.

Færdigheds- og vidensområder
• Kristendommens historie: Eleven har viden om og kan gengive i store træk kristendommens betydning i samfundet i 1600-, 1700- og 1800-tallet og i Danmark.

• Kristne grundbegreber: Eleven har viden om og kan redegøre for centrale grundbegreber såsom pietisme, salme, højtid mfl.

• Kristne udtryk: Eleverne har viden om og kan redegøre for betydninger af centrale symboler, ritualer, musik og salmer i kristendommen.


Historie:
Materialet arbejder med Kompetenceområderne Kronologi og sammenhæng:
• ”Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder”
og historiebrug:
• ”Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum”
Dansk:
Materialet arbejder med Kompetenceområderne Læsning:
• ”Eleverne kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge”
Og Fortolkning:
• ”Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.