UngRingsted

Deling & (digitale) krænkelser

En digital krænkelse er, når nogen udsætter en selv eller andre for noget ubehageligt på nettet... hvordan håndterer vi det, og hvad må vi?

I oplægget sætter vi fokus på deling af krænkende materiale og på de konsekvenser, delingen kan have både for den, der oplever at blive delt og for den, der deler. Sikkerheden på nettet, samt hvilke digitale spor vi efterlader, når vi er online, er et emne som fylder meget. Dette kan have omfattende konsekvenser, og det omhandler oplægget også om. Vi har også fokus på, hvor man kan få hjælp, selvom man står i en situation, som kan være meget dilemmafyldt.

Vi undersøger også de unges egne grænser, og vi ser på digitale krænkelser i et bredere perspektiv, så det ikke udelukkende knyttes til seksuelle krænkelser, men mere bredt henviser til problematisk adfærd på digitale platforme. Vi ser også på digitale krænkelser i et bredere perspektiv, men mere bredt henviser til problematisk adfærd på digitale platforme. I naturlig forlængelse af snakken om digitale krænkelser, skal vi også tale om grænser, der jo kan være vidt forskellige fra barn til barn.


Forløbsbeskrivelse:
Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, aktiv vurdering og cases.

Praktisk info:
Undervisningen kan bookes hele året, fra uge 33 2024 til uge 24 2025. Undervisningen foregår i eget klasselokale. SSP kommer på genbesøg 4 – 8 uger efter første besøg. Begge besøg bookes samtidigt. Der afholdes 1 – 1½ times forældremøde om aftenen efter første undervisningsgang.

Kontakt: 
Kontakt den SSP-konsulent, der er tilknyttet din skole – find din SSP’er i vedhæftede dokument, her på siden.

Unge sidder fælles og griner af det der foregår på deres mobiler

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6.
Kompetenceområde:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Kompetence mål: Eleven kan fremme sundhed og trivsel på skolen


Færdighedsmål: Eleven kan vurdere, hvad der fremmer sundhed og trivsel på skolen.


Vidensmål: Eleven har viden om, hvad der fremmer sundhed og trivsel.


Konkretisering af færdighedsmål: At eleverne har kendskab til digitale krænkelser og konsekvenserne heraf. At eleverne har kendskab til, at der er konsekvenser for den der bliver delt, og den der deler.


Konkretisering af vidensmål: At eleverne har en viden om lovgivningen omkring fotografering og billed-/videodeling. At eleverne har viden om, hvor og hvordan man kan få hjælp, hvis man er blevet krænket på nettet.