Politimuseet

Demokrati - frihed under kontrol?

Hvad kendetegner det danske demokrati, findes der flere demokratiformer, og kan demokratiske rettigheder gradbøjes? Med udgangspunkt i virkelige begivenheder og demokratiske dilemmaer zoomer vi ind på demokratibegrebet via dialog, diskussion og aktivitet.

Eleverne stifter bekendtskab med kendetegn ved forskellige demokratiformer: indirekte (repræsentativt), direkte demokrati og konsensus-demokrati, og får afprøvet deres holdninger i diskussion af fordele og ulemper ved de forskellige typer.
Vi skal se på magtens tredeling og – med udgangspunkt i en autentisk kriminalsag – diskutere eksistensen af en eventuel 4. statsmagt. Eleverne bringes i spil i dialog om demokratiske og grundlovssikrede rettigheder såsom forsamlings- og ytringsfrihed ud fra virkelige historiske begivenheder på Nørrebro: Slaget på Fælleden i 1872 og urolighederne d. 18. maj 1993, hvor politiet skød med skarpt mod brostenskastende demonstranter ude foran museet på Fælledvej.
Eleverne stilles desuden over for en aktivitet i form af et demokratisk dilemma, der tager udgangspunkt i ytringsfriheden som grundlovssikret rettighed og racismeparagraffen. Eleverne skal med udgangspunkt i et tænkt konsensusdemokrati forsøge at nå til enighed om strafudmålingen i en virkelig straffesag omhandlende et kontroversielt udsagn.
Undervisningsforløbet varierer mellem historiefortælling, mini-oplæg, dialog, elevdiskussion og aktivitet.

Demokrati   frihed under kontrol
Politi ved demonstration
Foto

Politimuseet

©

Politimuseet

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfag - Politik, Historie - Kronologi og sammenhæng, Historie - Historiebrug
Fag:
Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleverne får forståelse af, at et samfund handler om magtforhold, og at demokratiet er et resultat af lange historiske processer
Eleverne kan diskutere og reflektere over, hvordan demokratiet kan opretholdes
Eleverne kan skelne mellem forskellige demokratiformer og kan identificere fordele og ulemper ved forskellige måder at praktisere demokratiet på
Eleverne kan reflektere over samt problematisere demokratiets grundlovssikrede rettigheder: forsamlingsfrihed og ytringsfrihed
Eleverne kan diskutere sammenhæng mellem demokrati og retsstat
Eleverne kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet

Se alle tilbud fra: