Næstved Kommune - Åben Skole

Demokrati og skole

Det er børnelærdom, at folket skal styre i et demokrati. Men hvad er et demokrati? Et folkestyre? – og i så fald hvordan styrer folket? Og hvem er folket? Hvordan skabes og udvikles demokratiet? Foreningen Levende Demokrati, Næstved (LDN) opfordrer lærere og elever i 7.-9. klasse til at deltage i en dialog om demokratiet og samfundets fremtid. LDN har som formål at …”fremme og styrke aktive og velfungerende demokratiske fora i Næstved”. Udgangspunktet for henvendelsen (opslaget) er folkeskolens formålsparagraf, som peger på, at skolen både skal socialisere eleverne til politiske borgere og til arbejdsmarkedet. Skolen skal således medvirke til, at eleverne udvikler demokratiske holdninger og adfærd, dvs udvikler kritisk tænkning, selvstændighed og samarbejdsevne. Disse egenskaber er bl.a. forudsætninger for at deltage i et demokratisk samfund og i en fortsat demokratisering af dette samfund. LDN ønsker ikke at erstatte eller korrigere skolens undervisning - hverken i historie eller samfundsfag eller i tværgående emner og problemstillinger. LDN tilbyder at gå i dialog om demokrati i alle dets aspekter med såvel undervisere som elever. Vedlagte rummer overvejelser om demokrati og undervisningstilrettelæggelse samt eksempler på emner, der kan indgå i undervisning om demokrati.

I Folkeskolelovens formålsparagraf fremhæves det, at skolens opgave er

1) at ”forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre” …. Og

2) "Skolens virke skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.” Ved ”at forberede” må forstås at udvikle demokratisk adfærd hos eleverne.

Opdragelse til demokrati er opdragelse til mennesker, der er selvstændige og kan samarbejde.

1. Måder, undervisningen er tilrettelagt på (formal tilgang)

2. Didaktiske principper

3. Generelle betragtninger om demokrati (materiel tilgang)

Børns demokratiske adfærd udvikles i forbindelse med den måde, de arbejder på (den formale tilgang) i de givne rammer (herunder skolens organisering af elevråd, lærersamarbejde mv.).

En arbejdsproces kan deles op i en forestillingsfase, en handlingsfase og en evalueringsfase. Hvis ikke eleverne får indflydelse på, hvad der skal ske (Forestillingsfasen), sker der en fremmedbestemmelse, og der danner sig ikke en bæredygtig forestilling om, hvad der skal ske i undervisningen. Selve arbejdsprocessen (Handlingsfasen) udspringer af den planlægning, som sker i forlængelse af en startforestilling. Undervejs i processen vil der være løbende feedback, og arbejdsprocessen kan udvikles undervejs. Afslutningsvis kan der foretages en forbedringsorienteret evaluering (Evalueringsfasen).

At eleverne lærer noget, samtidig med at de udvikler selvstændighed og samarbejdsevne, betyder, at alle tre ting må ske integreret. Det kan ske ved, at de lærer at øve indflydelse på arbejdets tilrettelæggelse, planlægning og produktets art. Den enkelte elev lærer således at stole på sine egne meninger og at yde en indsats for at gennemføre sine forslag. Demokratiet udvikles i den sociale interaktion omkring en arbejdsproces.

I det omfang, eleverne ikke er med i alle faserne, sker der en fremmedgørelse, som kan medføre en demokratisk betonet modstand mod en arbejdsproces, som man ikke har haft indflydelse på.

Erich From skriver i ”Flugten fra friheden” (s. 205): ”… denne almindelige tendens til at vokse – som er den psykologiske ækvivalent til den biologiske tendens – resulterer i så specifikke tendenser som f.eks. frihedstrang og had til undertrykkelse, eftersom frihed er den tilgrundliggende betingelse for vækst”. Det kan måske begribes som det demokratiske instinkt.

I forbindelse med det fascistiske system beskriver han den ”autoritære personlighedstype”, som …1) er bange for at blive isoleret og for 2) ikke at stå på egne ben. Det betyder, at individet får sin identitet gennem andres anerkendelse og bliver en refleks af andre menneskers forventninger.

I forbindelse med det moderne demokrati beskriver han et individ, der er underlagt ”automatisk konformisme”. Individet ophører med at være sig selv og bliver som alle andre. Disharmonien mellem ”jeg” og verden forsvinder, og dermed den bevidste frygt for ensomhed og magtesløshed.

Det selvstændige og samarbejdende menneske, som formålsparagraffen lægger op til, er en aktiv person, der kender sine værdier og er parat til at dele med andre i en demokratisk dialog. Det personlig demokratiske niveau er samtidig et gruppedemokratisk niveau.

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Samfundsfag - Politik
Fag:
Dansk, Samfundsfag
Læringsmål:
Ytringsfrihed og offentlighed.
Den enkelte skal styrkes i at få sine interesser tydeliggjort i det tema/emne, der undervises i.
Udgangspunktet for offentlighed er den enkeltes ytring. Andres lydhørhed er afhængig af, om der
er fælles interessepunkter. Efter en offentlig samtale kan en efterfølgende forhandling sikre, at der
indgår aftaler om forløbet (forestillingsfasen), og senere i en vurdering af produkt og proces
(evalueringsfasen),

Selvhjulpenhed og selvforvaltning.
Den enkelte må på egen hånd og i fællesskab med andre lære at forvalte så stor en del af sit liv
som muligt. Deltagerne skal udvikle indsigt og færdigheder til at klare de problemer, der opstår i
reelle handlesituationer. Det drejer sig om deres formåen til uden en stadig støtte udefra at få
realiseret trufne beslutninger. (handlingsfasen).

Individuel udvikling og kollektiv udvikling.
Den enkelte må lære at forstå sig selv og sine handlemuligheder som noget, der både er afhængigt
af og kan øve indflydelse på gruppen og klassen som helhed (og elevråd). Denne forståelse kan
senere danne grundlag for, at man som voksen kan forstå sig selv som del af en større
samfundsmæssig sammenhæng.

Et demokratisk fællesskab bygger på aftaler, der må tage hensyn til deltagernes interesser og
villighed, og der må argumenteres for de fremlagte forslag. Derfor må deltagerne undersøge, hvilke
forskelligheder der er uforenelige, og hvilke der kan modificeres, når aftaler indgås, eller når de
foreslås ændret.