Skole-Kirke-Samarbejdet i Skanderborg-Odder

Den etiske kode - om etik og robotter

I dette projekt skal eleverne arbejde med at koble etik og kodning - helt uden brug af computere!

Hvad er en robot?

Eleverne skal først lære om, hvad en robot er, hvordan den fungerer ud fra kodning, hvorfor en robot handler, som den gør og om en robot overhovedet kan handle etisk? De skal selv prøve at lave koder med fysiske materialer.

 

Eleverne skal herefter lære om den gyldne regel og prøve at lave en kode, der beskriver den barmhjertige samaritaners handlinger. Gennem forskellige cases skal eleverne tage stilling til, hvad de ville gøre, hvis de så et menneske, der havde brug for hjælp. 

 

Robot-gårdvagt

Til sidst i projektet skal eleverne programmere en robot-gårdvagt, så den kan hjælpe i en række situationer i frikvarteret.

 

Projektet er et forsøg på at koble forsøgsfaget teknologiforståelse med kristendomskundskab. Det kræver ingen forudgående viden om 

teknologiforståelse at undervise i projektet.

6 lektioner

 

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Klassesæt af elevfoldere

Hjemmeside 

Robot og barn i ørken
Foto

Midjourney

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
Projektets mål er at give eleverne et indblik i, hvad det vil sige at handle etisk samt at belyse forholdet mellem etik og teknologi. Eleverne skal opnå kendskab til etisk tænkning og arbejde med eksempler herpå. Desuden skal eleverne opnå indsigt i, hvordan robotter fungerer, hvad algoritmer er, og hvordan man kan beskrive algoritmer med blokprogrammering. Endvidere skal eleverne reflektere over teknologiens rolle i nutiden.