Den etiske kode - om etik og teknologi
På projektets hjemmeside findes korte videoer, der forklarer de fagbegreber, som eleverne skal arbejde med i projektet.
Eleverne skal først lære om, hvad en robot er, hvordan den fungerer ud fra kodning, hvorfor handler en robot, som den gør og kan en robot overhovedet
handle etisk? Eleverne skal selv prøve at lave koder med fysiske materialer, som udsendes sammen med lærervejledning og elevark.
Kristendomsfagligt skal eleverne lære om etik, den gyldne regel og lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Eleverne bliver introduceret til, hvad etik er. Gennem cases skal eleverne selv tage stilling til, hvad de ville gøre, hvis de så et menneske, der havde brug for hjælp. Teknologiforståelse flettes sammen/kobles sammen med kristendomskundskab, når eleverne skal prøve at lave en kode, der beskriver den barmhjertige samaritaners handlinger.
Afslutningsvis skal eleverne programmere »den perfekte robot-gårdvagt«, så den kan hjælpe i en række situationer i frikvarteret.
Materialet indeholder:
• Lærervejledning
• Hjemmeside med elevhæfter (A3)
• Kodeblokke til udprint
• Videoer
• Besøg på Naturvidenskabernes Hus
Antal lektioner:
6 lektioner samt evt.
dag på Naturvidenskabernes
Hus
Dag med etik og robotkodning i Naturvidenskabernes Hus i uge 20 og 21 i 2025. Mandag til torsdag i begge uger (ikke fredag). Dagen varer fra 9-13.30. Se mere og tilmeld
din klasse gennem vores hjemmeside: www.vibsko.dk - se under mellemtrin og Den etiske kode. Ligger din skole udenfor Viborg Kommune, har vi et begrænset antal pladser, men du vil få at vide om din klasse kommer med, når du tilmelder dig.