DRAGER & mytiske væsner
Vi går på opdagelse i naturvidenskabens historie, og undersøger hvordan fund af dinosaurknogler kan have ledt til myter om drager. Eleverne undersøger adskillige genstande fra forskellige arter, der viser hvordan elementer fra mere end ét dyr indgår i dragefortællinger - både i Europa og resten af verden.
Oplægget udfordrer elevernes perspektiv på naturvidenskab som statisk viden, og præsenterer i stedet hvordan vores viden om verden konstant ændrer sig gennem tiden.
De får også prøvet kræfter med middelalderlige fremstillinger af (fabel)dyr i Kahoot-quizzen (5. klasse og opefter), og til sidst får de til opgave at illustrere deres eget fabeldyr i grupper. DRAGER afsluttes med en præsentation fra hver gruppe, der forklarer om deres helt unikke fabeldyr.
![To rulleborde står foran et projektorlærred. På vognene er der en rød dug, og herpå ligger der forskellige museumsgenstande som kranier, vinger, udstoppede dyr. På skærmen ses en gruppe billeder. De er digitale scanninger af middelalderdokumenter, der viser dyr og fabeldyr.](/sites/default/files/styles/crop_620x285/public/2024-02/MicrosoftTeams-image%20%284%29.png?h=8925dfdd&itok=zfO_Orqj)