Nordatlantisk Hus

Dyr og klimaforandringer i Nordatlanten

Hvorfor skal isbjørnen bruge havis? Hvordan føles ulden fra en moskusokse? Og hvorfor er der ikke længere så mange lunder på Færøerne og i Island? I dette forløb kommer sanserne på spil, når vi skal lære om nogle af de mest spændene dyr fra Nordatlanten, og hvordan klimaforandringerne i Arktis påvirker dem.

Vi skal lære arktiske dyr at kende, som ikke lever i den danske natur, og høre om, hvordan deres liv bliver anderledes, når det bliver varmere. Men vi skal også opleve, hvordan mennesker i Nordatlanten lever i og af naturen – og betragter den som en ressource.

Vi skal blandt andet lege fuglefangst i det færøske fuglefjeld, hoppe fra isflage til isflage som isbjørnen i Grønland og lege, at vi er islandske polarræve på jagt efter noget lækkert.

Som del af forløbet skal vi snakke om, hvad vi kan gøre for at gøre klimaforandringerne så små som muligt, så Odense Kommune bliver klimaneutral i år 2030, og dyrene får nemmere ved at klare sig.

Forløbet finder sted foran vores interaktive formidlingsreol, hvor man må se og røre ved tingene.

Forløbene inkluderer:

  • Et didaktiseret forberedelsesmateriale, som fremsendes efter booking.
  • Et fysisk forløb i Nordatlantisk Hus med fokus på læring om Grønland og Færøerne gennem oplæg, oplevelser og sansning.
  • Mulighed for at arbejde videre med emnet i et projektorienteret forløb på skolen.
  • Et evalueringsmateriale, der indeholder et spørgeskema og en digital quiz, hvor eleverne kan genopfriske deres læring om Rigsfællesskabet.

Ved henvendelse vil det være muligt at tone forløbene i samråd med husets skoletjenesteansvarlige i forhold til lærere og elevers ønsker og behov.

Projektet er finansieret af Augustinus Fonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Klimaformidling i Nordatlantisk Hus i 2024 er yderligere støttet af Odense Kommune. 

Isbjørn

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3½ time
Pris:
0 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling, Geografi - Perspektivering, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Elevernes alsidige udvikling, Geografi, Natur/teknologi
Læringsmål:
Natur og teknik
• Organismer (viden om dyr i Arktis, ændring ifm. årstider. Fx vinterpels, trækfugle)
• Naturen lokalt og globalt (indblik i arktisk natur og de forsk. arter)
• Ordkendskab (fx fangst, vingefang, fuglefjeld osv.)
• Teknologi og ressource (anvendelsen af naturen som en ressource på Færøerne og i Grønland)
• Perspektivering (fx forskellige kulturers anvendelse af naturen som ressource)
• Formidling (tegne dyr, skrive navnet, placere på kort)

Børnehaveklasse:
• Naturfaglige fænomener (dyr i Arktis, naturen som en ressource)
• Sproglig dialog (lytte, spørge, tale, skrive)
• Kreative udtryksformer (fantasi, kreativitet, finmotorik, sanser)
• Engagement og fællesskab (inddragelse, samarbejde, lytte til hinanden/give hinanden plads, møde et eksternt læringsmiljø)

Se alle tilbud fra: