Dyrk lige landbruget
Vores museumsvært tager imod eleverne ved udstillingsbygningen. Værten tager jer med rundt på gårdens jordarealer og fortæller om landbrug i gamle dage. Herefter går I op til heden, hvor I kigger på jordforholdene i den uopdyrkede hede. I slutter af i kartoffelmarken og taler om, hvad der er anderledes ved jorden her, hvad forskellen er på næringsrig og næringsfattig jord, hvad planter har godt af, og hvordan man kan gøre jorden god for planterne.
Eleverne skal nu selv danne gode jordforhold for en afgrøde. I en klar, høj beholder skal eleverne lægge forskellige jordlag (sten, jord iblandet sten, leret jord, muldjord, gødning) i rigtig rækkefølge og herefter plante et frø. Beholderen tages med hjem på skolen.
Efter opdyrkning af jorden skal jorden plejes og vandes. Nede i engen tæt ved det gamle engvandingssystem og midt mellem engvandingskanalerne formidles fortællingen om at udnytte vandet som ressource og livgiver i landbruget og som tiltrækning for bosætning i sandede jorde. Eleverne vises rundt i kanalsystemer og får indsigt i principperne bag. Eleverne skal nu designe deres egne engvandingskanaler ved at tegne deres forståelse heraf.