Hvolris Jernalderlandsby

En dag i Jernalderen

Læring i jernalderlandsbyen med spændende aktiviteter. Varighed fra nogle få timer til et lejrskoleophold i flere dage med overnatning i jernalderhusene. Opholdet kan tilrettelægges individuelt og selvfølgelig efter behov. Eleverne oplever en anden tid - et andet tempo.
Tilgængelig fra 1. april - 31. okt.

En enkelt dag i jernalderen består af 4-5 timers aktiviteter, hvor børnene oplever, hvordan livet formede sig i stor afhængighed af naturens betingelser for 2000 år siden.

Børnene iklædes jernalderdragter og får et jernaldernavn, og resten af dagen foregår i jernalderlandsbyen.
Ud over jernaldermad kan der vælges en af følgende aktiviteter: Smedning, bueskydning, træarbejde, keramik, uld, leg & legetøj, skindarbejde.

Deltagerantallet er som hovedregel en klasse per gang, max. 28. Vælges aktiviteten "rollespil", kan der dog være op til 60 elever.

 

Eleverne oplever en dag eller et døgn i jernalderen.
Jernalderbesøg
Foto

Hvolris Jernalderlandsby

©

Hvolris Jernalderlandsby

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4½ time
Pris:
800 kr. Gratis
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Viborg Kommune. Friskoler, privatskoler o.lign. samt skoler udenfor Viborg Kommune bedes kontakte os for tilbud, gerne på mail. Udgangspunktet er 800 kr. for én vejleder og max. 28 elever.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Kronologi og sammenhæng, Madkundskab - Måltid og madkultur, Natur/teknologi - Undersøgelse, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Historie, Natur/teknologi, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleverne lærer om Danmarks Jernalder gennem praktiske opgaver og med alle sanser. De får praktisk erfaring med nogle af oldtidens livsbetingelser og håndværk. Der smages, lugtes, føles og lyttes. På det personlige plan lærer eleverne at samarbejde og deltage i et fælleskab om opgaverne.