ENESTÅENDE
Eleverne undersøger forskellige betydninger af begrebet ENESTÅENDE og får mulighed for at reflektere over, hvordan ethvert menneske er enestående. Der arbejdes med en fænomenologisk undersøgelse, et arbejde med sanser, erfaringer og erindringer om det at være enestående. Eleverne besøger kirken til et anderledes og sansemættet kirkebesøg. Der arbejdes med novellen "Ottoseen" af Jesper Wung-Sung, ligeledes møder eleverne fortællingen om disciplen Peter. Der arbejdes også mere analytisk med begrebet ENESTÅENDE, hvor de skal skabe et overblik over, hvad de indtil videre er kommet frem til, og de skal kategorisere forskellige vinkler på begrebet med henblik på at kunne formulere sig nuanceret om begrebet ENESTÅENDE.
Kirkebesøget tager en time, hele undervisningsforløbet tager 10-12 lektioner.
Overblik over forløbets faser og indhold
FASE 1: Fænomenologisk undersøgelse • Tegneøvelse • Billedassociationsøvelse • Kirkebesøg • Opfølgning på kirkebesøg
FASE 2: Hermeneutisk undersøgelse • Novelle "Ottoseen" af Jesper Wung-Sung • Fortællingen om Peter • Kristendommens bud på at være enestående
FASE 3: Analytisk undersøgelse • 4 måder at være enestående på • Afrunding på forløbet