Skole-Kirke-Samarbejdet i Skanderborg-Odder

Er du rigtig klog?! - om etik i kunstig intelligens

Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende og giver mennesket en række nye muligheder.

Samtidig rejser de også en række etiske og livsfilosofiske spørgsmål:

- Hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere menneskelige opgaver? 

- Bliver robotter og kunstig intelligens snart så avancerede, at grænserne mellem menneske og maskine udviskes?

- Hvad er det særligt menneskelige? Vores hjerne? Vores sjæl eller bevidsthed? Vores evne til at føle og elske?

Disse og andre spørgsmål undersøges projektet, hvor eleverne desuden præsenteres for eksempler på, hvor langt udviklingen af kunstig intelligens reelt er i dag samt en række cases, som de skal undersøge fordele og ulemper ved. 

Etik, livsfilosofi og bibelske fortællinger

Projektet er solidt forankret i den etiske og livsfilosofiske del af kristendomsfaget, men undervejs inddrages også bibelske fortællinger.

Projektet er udviklet med støtte og inspiration fra Research Unit for Robophilosophy and Integrative Social Robotics ved Aarhus Universitet.

 

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Adgang til projektets hjemmeside

 

6 lektioner

AI man and machine
Foto

Dall-E 2

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
At eleverne får viden og redskaber til at kunne udføre en etisk vurdering af muligheder og udfordringer ved de nye teknologier, der anvender kunstig intelligens. Overvejelser over, hvad der er "det særligt menneskelige", er et vigtigt afsæt for disse etiske analyser og vurderinger.

Forslag til læringsmål:
- at eleverne får viden om udvalgte forskeres vurdering af, hvor langt udviklingen af kunstig intelligens er og hvilke etiske udfordringer, der er de mest påtrængende.
- at eleverne får kendskab til to udvalgte bibeltekster, der beskriver det særligt menneskelige i forhold til egenskaber og karaktertræk.
- at eleverne arbejder med forskellige bud på, hvad der er "det særligt menneskelige", og på baggrund af dette vurderer brugen af kunstig intelligens.
- at eleverne demonstrerer, at de kan lave en etisk analyse og vurdering af en konkret teknologicase, der anvender kunstig intelligens.