Næstved Kommune - Åben Skole

Et demokratisk levende Næstved i 2050

Det demokrati, vi har i kommunen, er i grunden ganske simpelt. Vi borgere vælger et byråd hver fjerde år, og sammen med stemmesedlen deponerer vi vores politiske engagement og magt hos de folkevalgte. Det er enkelt og praktisk. Så kan politikerne i ro og mag koncentrere sig om at beslutte til det fælles bedste, og vi borgere kan koncentrere os om arbejde, familie, socialt samvær, sport og underholdning.

Det er simpelt – men desværre for simpelt. For borgerne mister forbindelse til det politiske, og politikerne mister forbindelsen til borgerne. Og med forbindelsen forsvinder den gensidige forståelse. Demokratiet knækker over på midten, og borgerne begynder at synes, at ”de der inde i kommunen”, ”politikerne”, tager mærkelige eller ligefrem tossede beslutninger, og at de ikke interesser sig det mindste for os almindelige mennesker. På lignende vis synes mange politikere, at borgerinddragelse er noget besværligt noget, som der alligevel ikke kommer meget ud af, fordi borgerne slet ikke forstår de ofte komplicerede problemstillinger. Alt i alt fører det til utilfredshed og dårlige beslutninger.

Derfor er der en lille gruppe Næstved-borgere, som er gået sammen i foreningen Levende Demokrati Næstved (LDN) med det formål at få gang i demokratisk dialog mellem borgerne og de besluttende. LDN har udviklet en række tanker om lokalt demokrati og en række forslag til strukturer og processer, som kan hjælpe med at gøre demokratiet i Næstved til et levende demokrati.

Forudsætninger:

Kendskab til de almindelig demokratiske strukturer og processer

Forberedelse:

Eleverne skal være tunet ind på emnet demokrati

Læreren og ressourcepersonen skal sammen gennemgå og eventuelt tilpasse planen

Se vedhæftede program for yderligere info om indhold.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Samfundsfag - Politik
Fag:
Elevernes alsidige udvikling, Samfundsfag
Læringsmål:
At øge elevernes forståelse af:

• at demokrati ikke blot betyder et kryds på stemmesedlen hvert fjerde år, men at demokratiet skal leve mellem valgene, og at det forudsætter dialog mellem borgerne og de folkevalgte mellem valgene.

• at et aktivt demokrati mellem valgene vi føre til langt bedre beslutninger.

• hvordan et stærkt demokrati med dialog osv. mellem valgene kan se ud.

At stimulere elevernes evne til at:

• udvikle egne forestillinger om demokratiske strukturer.

Sted