SCIENCE Skoletjeneste - Københavns Universitet

Et hav af forandringer

OBS: Dette forløb foregår i SCIENCE Skoletjeneste på Frederiksberg

Dette forløb udforsker livet i havet under klimaforandringer. I dag kender næsten alle til ordet klimaforandringer, og mange ved, at udledning af drivhusgasser er med til at forårsage den globale opvarmning, der truer de fremtidige leveforhold for mange landlevende organismer. Men hvad sker der egentlig, hvis vi vender blikket væk fra land og ud mod havet?

I verdenshavene finder vi mellem 50 og 80 % af alt liv på planeten Jorden. Alligevel bliver oceanerne ofte overset, når vi snakker om effekter af klimaforandringer.

I dette forløb dykker vi ned i klimaforandringernes effekt på havet og undersøger, hvordan ændringer i havmiljøet kan påvirke organismerne og økosystemerne, der findes her.

Eleverne undersøger

Gennem praktiske eksperimenter får eleverne lov til selv at undersøge, hvordan den øgede mængde atmosfærisk CO2 og den stigende temperatur kan påvirke havmiljøet og de store og små organismer, der lever her.

Vi diskuterer, hvordan organismerne er tilpasset til deres miljø, og hvorfor hurtige miljøændringer kan have store konsekvenser for enkelte arter, og nogle gange hele økosystemer.

Eleverne skal arbejde med den naturvidenskabelige metode og modellering som redskaber til at besvare naturvidenskabelige spørgsmål om komplekse systemer som f.eks. et økosystem i havet.

På tværs af naturfagene

Forløbet kombinerer viden og metoder fra både kemi, fysik og biologi og giver eleverne en god mulighed for at prøve kræfter med at arbejde tværfagligt.

Selve besøget i Skoletjenesten på Frederiksberg Campus består af en kort introduktion, 2 moduler adskilt af en pause med praktiske aktiviteter, der adresserer temaets indhold og problemstillinger, og til sidst en opsummering og afrunding til hvad I kan arbejde videre med hjemme på skolen.

Is på havet der smelter.

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Modellering, Biologi - Undersøgelse, Fysik/kemi - Modellering, Fysik/kemi - Undersøgelse
Fag:
Biologi, Fysik/kemi
Læringsmål:
Eleverne stifter bekendtskab med den naturvidenskabelige metode og modellering gennem et tværfagligt forløb i kemi, fysik og biologi.

Eleverne bliver klogere på disse begreber:
- klimaforandringer
- kulstofkredsløbet
- kemisk ligevægt
- forsuring
- temperatur og ilt
- tilpasning
- økosystemer
- den naturvidenskabelige metode