Naturkraft

Et Vindmølleeventyr - Mellemtrin

Kom med på Et Vindmølleeventyr, hvor vi dykker ned i udviklingen af vindmøller, helt tilbage fra stubmøllen i Middelalderen og frem til Vestasmøllen i dag.

Vi tager udgangspunkt i Naturkrafts nye fulldome film, hvor vi følger menneskets udnyttelse af vindkraft, vindmøllens historie, industriudviklingen ift. vindmøllerne, vindens bevægelse og historiske spor fra lokalområdet.
Efterfulgt af en vindmølle stafet, hvor eleverne skal placere billeder af vindmøllerne i relativ kronologisk rækkefølge, dvs. de skal placere dem i den rigtige rækkefølge i forhold til hinanden. Stafetten efterfølges af en dialog om og undersøgelse af, hvad vinden er, vindens dannelse og hvor den kommer fra.  
Vi slutter forløbet med at se filmen igen. 

Naturkrafts nye fulldome film om menneskets udnyttelse af vindkraft

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
1200 kr.
Yderligere priser:
Skoler I Ringkøbing-Skjern Kommune kan benytte klip som betaling.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Historie, Natur/teknologi
Læringsmål:
Historie efter 4. kl.
Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden.
Eleven kan beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion.
Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.

Historie efter 6. klasse
Eleven kan placere historiske perioder i kronologisk sammenhæng.
Eleven kan identificere historiske problemstillinger.
Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdenens historie.

Natur og teknologi efter 4. kl.
Eleven kan relatere viden fra natur/ teknologi til andre regioner
Eleven har viden om teknologiudvikling gennem tiden.
Eleven har viden om fagord og begreber

Natur og teknologi efter 6. klasse
Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier
Eleven har viden om teknologiudvikling gennem tiden
Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber.
Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning.