Naturskolen Silkeborg

Fasanen fra yderst til inderst

Lær om fugles anatomi
Hvordan tygger en fugl maden, når den ikke har nogen tænder? Hvorfor er luftrøret stift som et sugerør? Hvordan virker en vinge? Hvor sidder det kød, vi spiser – og er det synd for dyret? Der melder sig mange spørgsmål, når vi i dette forløb ser nærmere på fuglens anatomi og fysiologi.

Aktiviteter

Vores forhold til fødekilder er blevet noget mere distanceret siden stenalderen. Kød er blevet noget, der kommer i en bakke fra supermarkedet. Rødbeder er syrlige, lilla skiver i et glas, og alting bliver uspiseligt efter en bestemt dato, der står på emballagen. I dette forløb ser vi nærmere på, hvor fx noget af vores kød kommer fra. Eleverne starter med at dissekere en fugl og sammenligne anatomien med menneskets. Efterfølgende laves smagsprøver af fasankød. Hvis I ønsker det, kan vi tilberede en lille grønsagsgryde sammen med fasankødet - det plejer at være et stort hit. VIGTIGT: Aftal dette med naturvejlederen ved booking - så får du forslag til en indkøbsliste. Der skal hugges brænde, skæres grønt m.m. Det er hårdt arbejde, der kræver tid. Tid havde man masser af i stenalderen, men hvad med nu? Og hvor skal maden komme fra i fremtiden? Tag med og bliv klog på fugl, på mad – og på mennesker.

Overvej, hvor I ønsker det primære fokus: På madkundskab, hvor madlavning og brug af sanser spiller en større rolle, eller på natur/teknologi/biologi, hvor dissektion,  anatomi og etiske refleksioner er i centrum.  Giv besked og hør nærmere herom ved bestilling. 

Forberedelse

Mange af eleverne synes ofte i starten af forløbet, at det er synd, at fuglene er blevet skudt og nu døde. Mange af de samme elever har spegepølse, fiskefrikadeller eller leverpostej med i madpakken - er det også synd? Hvordan og hvorfor behandler man et dødt dyr med respekt? Forløbet her lægger op til mange gode overvejelser og diskussioner omkring etik og moral - det kan I tale om inden besøget. På klassen kan i også tale om, hvad vores krop er bygget af. Hvor kommer den næring og de grundstoffer fra? Hvor forsvinder de hen, når vi dør? I kan skrive alle jeres overvejelser ned og tage dem frem igen, når I er færdige med forløbet.

Efterbehandling

Efter besøget kan I tage jeres overvejelser frem igen. Hvad tænker I nu om emnet? Måske har nogle ændret opfattelse eller rykket grænser for, hvad de troede, de selv kunne. I kan slutte af med at lave et måltid mad over bål og invitere klassens forældre på en bid mad i det fri. Her kan I så fortælle, hvad I har lært og oplevet.

Billede af en fasan

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Prisen er kun for folkeskoler i Silkeborg Kommune. Hvis I vil lave en grønsagsgryde, skal I selv medbringe ingredienser. Naturvejlederne har en indkøbsliste (indkøb for ca. 100,- pr. klasse).
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Madkundskab - Fødevarebevidsthed, Madkundskab - Mad og sundhed, Madkundskab - Madlavning, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Madkundskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
Udarbejdes efter det aktuelle formål