Mark | Billund Kommunes Museer

Fattige fortællinger

Eleverne møder personaerne fattig-Mads eller fattig-Mette, som inviterer på fattigmandssuppe rundt om bålet ved Museumsgården Karensminde og en snak om de fattiges vilkår både i nutid og i datid. I fællesskab læser vi højt fra litteratur af henholdsvis Henrik Pontoppidan og Jeppe Aakjær, som begge har forholdt sig til de fattige og dem med magt.

Inden besøget beder vi eleverne læse novellerne "Illum Galgebakke" af Henrik Pontoppidan og "Himlens Dom" af Jeppe Aakjær. Eleverne gøres også bekendt med FN's 17 Verdensmål.

På dagen for besøget bliver eleverne mødt af museumsværten, som i dagens anledning er udklædt som et fattiglem fra 1800-tallet. Eleverne tages med rundt på museets område og stopper op ved bålstedet, hvor der er gjort klar til at koge 'fattigmandssuppe'. Ved bålet giver værten en introduktion til de fattiges vilkår i 1800-tallet og om denne fattigmandssuppe, som så småt koger over bålet. Mens eleverne skræller og skærer kartofler til suppen, læses uddrag højt fra de socialrealistiske noveller af hhv. Pontoppidan og Aakjær, som eleverne kender til fra undervisningen. På baggrund af litteraturen og den situation, som eleverne befinder sig i – udendørs, på en hård siddeplads, med en kop varm suppe i hånden – lægges der op til en samtale om de fattiges vilkår i gamle dage, hvad fattigdom er i dag, og hvad der ligger i begrebet socialt ansvar.

Der koges suppe i jerngryden over bålet.
Der koges suppe i jerngryden over bålet.
©

Mark | Billund Kommunes Museer

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
700 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Læsning
Fag:
Dansk, Historie, Projektopgaven, Samfundsfag
Læringsmål:
-Eleven kan beskrive, hvad der kendetegner socialrealismen inden for dansk litteratur.

-Ved at opleve en smule af det på egen krop har eleven opnået en forståelse for de fattiges vilkår i 1800-tallet, som beskrives i de givne eksempler på socialrealistisk litteratur.

- Eleven kan perspektivere til nutidens udfordringer for ”de fattige”, socialt udsatte.

- Eleven kan diskutere social ulighed og social ansvarlighed ud fra et historisk perspektiv.

- Eleven kan danne sine egne holdninger ift. socialt ansvar.