Danmarks Forsorgsmuseum

Fattiggård eller fjendeland

Sammen med formidleren spiller klassen ”Fattiggård eller fjendeland” på storskærm. Undervejs skal de tage stilling til de svære dilemmaer, som mændene stod over for.

Herefter skal eleverne på en rundvisning på Fattiggården. De ser, hvor de fattige spiste, sov og arbejdede, og hører om tiden under besættelsen.

Afslutningsvis er der tid til spørgsmål.

Tak for i dag – I er velkomne til selv at udforske Fattiggården eller besøge Museumshaven.

Spil spillet på klassen
Har I ikke mulighed for at komme til Fattiggården i Svendborg, kan I også spille spillet på klassen, enten samlet eller gruppevis. Det tager ca. 45 minutter, og spillet er gratis. På siden Fattiggård eller fjendeland finder du lærervejledning og forslag til et undervisningsforløb.

Udviklingen af spillet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Fattiggård eller fjendeland.
©

Danmarks Forsorgsmusum

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
1000 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Lytning, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Du skal vælge denne aktivitet, hvis du ønsker at give eleverne et indblik i fattigfolks fortælling om den tyske besættelse af Danmark 1940-1945. Mere end 100.000 danske mænd og kvinder nåede i løbet af besættelsen at arbejde i Tyskland. 15 af dem var fra Fattiggården i Svendborg. De havde alle stået i dilemmaet: Skulle de lade sig hverve til tysklandsarbejde og undslippe anstalten eller blive bag høje mure og pigtråd? Eleverne spiller dilemma-spillet og oplever konsekvenserne af deres beslutninger. Bagefter får de en omvisning på Fattiggården med fokus på hverdagen under besættelsen.

Se alle tilbud fra: