Hammershus

Flugten fra Hammershus - Bornholms Middelaldercenter

Den stolte og meget trofaste kongedatter Leonora Christina og hendes mand Corfitz Ulfeldt, som sad fængslet på Hammershus i 1660-61 er hovedpersonerne i denne utraditionelle oplevelsestur på Hammershus.

Turen har fokus på Leonora Christina og Corfitz Ulfeldts fangeskab og flugt på Hammershus.
Sammen med eleverne dramatiserer vi den spændende historie omkring Christian 4.s datter, Leonora Christina, og hendes mand Corfitz Ulfeldt, som sad i fængsel i Manteltårnet i 1660-61, anklaget for landsforræderi. Hvordan var det kommet så langt? Hvordan var magtfordelingen dengang?

Ved denne tur vælger vi en lidt utraditionel vej op på borgen: igennem Mølledalen nedenfor ruinen, hvor eleverne får et godt indtryk af, hvor vanskeligt tilgængelig borgen egentlig var – både ved angreb, men også ved flugt. Vi tager så bagtrappen ind på Hammershus, og på selve borgen giver formidleren en introduktion til Hammershus’ historie og bygninger. Eleverne får et indtryk af dagliglivet på borgen i gamle dage.

Praktisk information:
På Hammershus er det altid godt at have vind - og vandtæt tøj med i rygsækken. Mange bliver overrasket over den store temperaturforskel, der kan være fra den ene ende af øen til den anden.
OBS: I perioder med megen regn kan det være vanskeligt at gå tørskoet igennem Mølledalen – så tager vi i stedet den traditionelle vej over broen.

Baggrundsmaterialer:
Du kan læse mere om Hammershus på Naturstyrelsens hjemmeside: www.naturstyrelsen.dk.
 

Vil du vide mere om Skoletjenesten Bornholm?

www.skoletjenesten.dk/Bornholm Skoletjenesten

Hammershus

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
96 kr.
Yderligere priser:
96,00 kr. pr. elev, 2 lærere gratis i klasser med over 15 elever
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (4. kl.):
Samfund: Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer i fortiden.
Historiske spor: Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Historiske scenarier: Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
Historisk bevidsthed: Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie.
Historiske scenarier: eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt og regionalt.
Historiske scenarier: Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.
Øvrige læringsmål:
At eleverne oplever sig selv i uvante roller og får mulighed for at bryde ud af dagligdagens vaner og sociale rollemønstre.
At eleverne får styrket deres evne til indlevelse.
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne bliver opfordret til at undres og stille spørgsmål.