Skole-Kirke-Samarbejdet i Skanderborg-Odder

Fra Betlehem til Jerusalem

Til elever med autismespektrumforstyrrelser
Dette projekt er blevet til med et ønske om at imødekomme elever med ASFs særlige læringspræferencer.

Materialet er enkelt, genkendeligt og stringent i sin opbygning. Det anvender en visuel formidlingstilgang og konkrete genstande som facilitator for læring.


Eleverne opnår med projektet indsigt i, hvorfra kristendommen udspringer, hvad der kendetegner den som religion, samt hvordan kristendommen gennem mere end 1000 år har sat sine spor i vores samfund.

Film og genstande
Forløbet indledes med, at eleverne ser en explainerfilm om den historiske Jesus. Herefter arbejder eleverne med 8 tegnede bibelfortællinger om Jesu liv. Til hver fortælling er knyttet en genstand fra et skrin som visuel igangsætter. Genstandene er lavet af brugerne på De Gule værksteder i Aabybro, Autismecenter Nord-Bo.

Spejling af lektioner
Lektionerne i forløbet spejler hinanden, så eleverne vil finde genkend-
else og rutine i aktiviteterne:

1. Samtale om genstand
2. Se tegnet bibelfortælling
3. Arbejde med opgaver i elevhæftet

Afsluttende kirkebesøg
Forløbet afsluttes med et kirkebesøg. Skrinet med genstandene medbringes, og anvendes som en visuel reminder til de bibelske fortællinger, eleverne har arbejdet med i klassen, og de knyttes til steder og ritualer i kirken.

Projektet indeholder:
Lærervejledning
Et skrin pr. skole med en genstand til hver lektion 
Klassesæt af elevhæfter og klistermærkeark
Hjemmeside med bl.a. explainerfilm om den historiske Jesus og 8 korte tegnede film med gendigtede bibelske fortællinger (også på engelsk)

 

8-14 lektioner + kirkebesøg

Genstande i blandt andet træ og læder

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
Kristendomsundervisning til børn med ASF.