Den Blå Planet

Fra vand til land, og tilbage igen

Som en del af Den Blå Planets særudstilling ”Havet for længe siden” har Skoletjenesten udviklet undervisningsforløbet ”Fra vand til land, og tilbage igen” som et undervisningstilbud til 7.-10. kl. i grundskolen. Emnet er evolution, slægtskab og tilpasning.

Eleverne skal arbejde med morfologisk analyse som metode, og de skal lære om forskellen på fællestræk og ensartede træk, og hvordan de hver især kan fortælle om henholdsvis slægtskab og tilpasning. I undervisningslokalet skal eleverne arbejde med at sortere danske havdyr baseret på fællestræk, og de skal gennem erkendelser i det praktiske arbejde lære at opstille et stamtræ over nogle af havets familier.

Herefter skal eleverne arbejde med konvergent udvikling og træk udviklet gennem ensartede tilpasninger. Dette gøres i udstillingen, hvor eleverne skal arbejde med nogle af udstillingens modeller, der understøtter konceptet omkring konvergent udvikling.

Eleverne vil efter forløbet kunne beskrive menneskets slægtskab til danske havdyr, og de vil være i stand til at forklare, hvorfor både fisk, øgler og pattedyr alle har udviklet samme træk på forskellige tidspunkter i livets historie.

Book forløbet her

Fra vand til land, og tilbage igen
©

Den Blå Planet

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
700 kr.
Yderligere priser:
Den oplyste pris på 700 kr. er for undervisningsforløbet, derudover skal der købes skolebilletter til Den Blå Planet, som koster 50 kr. pr. elev og pr. lærer.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Biologi - Modellering, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering
Fag:
Biologi
Læringsmål:
At eleverne får praktisk erfaring med morfologisk analyse som en metode, der bruges til at analysere og argumentere for dyrs slægtskab og/eller tilpasning. De skal erfare, at morfologisk analyse bruges på både nutidsdyr og fortidsdyr.

At eleverne erfarer, at fælles bygningstræk (homologe træk) viser dyrenes slægtskab. På baggrund heraf skal eleverne blive i stand til at sortere dyr i grupper (rækker) og erfare, at videre opdeling er mulig.

At eleverne erfarer, at ensartede bygningstræk (analoge træk) hos dyr, som ikke er tæt beslægtede, er et tegn på tilpasning til levevis og opstår gennem konvergent udvikling.

At eleverne får praktisk erfaring med og viden om klassificering af nogle danske havdyr og om, at deres slægtskab er baseret på enkelte, ofte ubemærkede fællestræk.

Se alle tilbud fra: