Fra vand til land, og tilbage igen
Eleverne skal arbejde med morfologisk analyse som metode, og de skal lære om forskellen på fællestræk og ensartede træk, og hvordan de hver især kan fortælle om henholdsvis slægtskab og tilpasning. I undervisningslokalet skal eleverne arbejde med at sortere danske havdyr baseret på fællestræk, og de skal gennem erkendelser i det praktiske arbejde lære at opstille et stamtræ over nogle af havets familier.
Herefter skal eleverne arbejde med konvergent udvikling og træk udviklet gennem ensartede tilpasninger. Dette gøres i udstillingen, hvor eleverne skal arbejde med nogle af udstillingens modeller, der understøtter konceptet omkring konvergent udvikling.
Eleverne vil efter forløbet kunne beskrive menneskets slægtskab til danske havdyr, og de vil være i stand til at forklare, hvorfor både fisk, øgler og pattedyr alle har udviklet samme træk på forskellige tidspunkter i livets historie.
![Fra vand til land, og tilbage igen](/sites/default/files/styles/crop_620x285/public/2023-02/Havet%20for%20l%C3%A6nge%20siden.jpg?itok=4RO-7a0s)