AQUA Naturfagscenter

Fugle i felten

Grib kikkerten og tag med til fuglenes spændende verden
De er alle vegne omkring os - fuglene. Men har du styr på hvilke fugle, du egentlig kigger på?

Og hvorfor ser de forskellige ud? I dette forløb øver eleverne sig i fuglenes opbygning og udeseende, fuglenes stemmer og generelt artskendskab. De lærer også mere om at bruge en kikkert og at identificere fugle i felten. Forløbet kan udvides/kombineres med fremstilling af foderkugler til de vilde fugle, dissektion af fasan eller and (hvis årstiden og naturvejledernes lagerbeholdning tillader det) eller måske fremstilling af redekasser. Ved de ekstra aktiviteter kan der være en ekstra udgift til materialer - tag en snak med naturvejlederen omkring dette.

Forløbet kan foregå ved AQUA Naturfagscenter eller i jeres nærområde.

Aktiviteter

I dette forløb introduceres eleverne først til fuglenes ydre morfologi. Herefter arbejder eleverne med fuglebestemmelse i to-mandshold. De lærer at bruge en kikkert og øver fagtermer omkring fuglenes opbygning, mens de kigger på modeller af fugle. Efterfølgende går vi på fugle-kigge-lytte-tur i området og observerer fugle i felten.

Der er også god mulighed for at supplere med noget af nedenstående, fx hvis I er mange i klassen eller to klasser samlet. Aftal med naturvejlederne på forhånd, da det ændrer lidt i tidsplanen.

1) En undersøgelse af fuglens anatomi, hvor vi i fællesskab foretager en dissektion af fx fasan. 

2) Fremstilling af foderkugler, spørg gerne naturvejlederen om råd til materialer og vejledning.

Forberedelse

I kan afsætte tid til at samle kogler i naturen eller skaffe andre beholdere (måske mælkekartoner), som I skal bruge, når der skal laves fedtfoder til fuglene. Eleverne kan også medbringe disse ting hjemmefra. Andre emner, som passer aktiviteten passer ind i, kunne være "årstider" eller "trækfugle og standfugle".

I kan øve jer på fuglegendkendelse på forhånd, eller lytte til fuglestemmer på fx. www.fuglestemmer.dk. For at gøre det mere overskueligt, kan I starte med fx 3-5 fugle, eller arbejde i små grupper med hver sin fugl. Har I brug for hjælp til at vælge fugle, der også er chance for at se og høre om vinteren, så spørg gerne naturvejlederen.

Efterbehandling

Hvis I vælger ikke at lave foderkugler på dagen, så er det oplagt at gå i gang med efterfølgende. Der skal bruges frø (fx solsikkefrø, hampefrø eller jornødder - helst ikke "vildtfugleblandinger", da de består af rigtig meget korn). Der skal også bruges fedtstof til projektet. Palmin er godt, da det nemt kan formes med hænderne ved stuetemperatur - så behøver man ikke stå med brændvarm, smeltet fedt i en gryde. Frø og palmin blandes i en plastpose og trykkes sammen med hænderne, hvorefter massen kommes i en egnet beholder, klemmes på et stykke groft bark eller en fyrrekogle.

I kan arbejde videre med observationer af fugle på jeres foderplads. Hvis I observerer i et afgrænset tidsrum, kunne I i fx spørge: "Hvor mange procent af fuglene er musvitter?" eller ligndende - lad gerne eleverne formulere deres egne spørgsmål. På den måde arbejder eleverne med anvendt matematik på et datasæt, de selv har været med til at generere.

Kernebidder

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Prisen er kun for folkeskoler i Silkeborg Kommune
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Udarbejdes efter det aktuelle formål