Nordatlantens Brygge

Grønlands afkolonisering

Efter 1953 hvor Grønlands status som koloni ophører, begynder en heftig modernisering af det grønlandske samfund. Som en del af forløbet spiller eleverne et spil om magtrelationer, der er baseret på virkelige historiske hændelser.

Hvordan har samfundsstrukturerne mellem Grønland og Danmark ændret sig over tid, og hvad har drevet forandringerne? Lær om grønlandsk indflydelse på Danmark og ikke mindst om dansk indflydelse i Grønland i dette forløb på Nordatlantens Brygge.

Som en del af afkoloniseringen af Grønland i årene efter 1953 bliver G-50 og G-60 gennemført som politiske strategier. Vi diskuterer hvordan den danske grønlandspolitik påvirkede det grønlandske samfund. Hvilke forandringer medførte G-50 og G-60 i deres forsøg på at modernisere Grønland?

I anden halvdel af forløbet får eleverne mulighed for at diskutere forskellige kontroversielle historiske fænomener i grønlandsk-dansk historie igennem spillet 'Koloni eller amt?'. Spillene behandler historiske sager om Eksperimentbørnene og nedlæggelsen af kulminebyen Qullissat.

Forløbet fokuserer på perioden efter Grønlands status som koloni ophører i 1953. Dette forløb er en fortsættelse af forløbet ”Kolonihistorisk rundvisning på Nordatlantens Brygge”. Det er ikke nødvendigt at have kendskab til den danske kolonihistorie i Grønland på forhånd, men det er en fordel.

 

Kunstværket 'Imaq, Havið, Havet' af kunstnerne Hansina Iversen fra Færøerne, Jessie Kleemann fra Grønland og Gudrun Hasle fra Danmark.
Imaq, Havið, Havet
Foto

Torben Eskerod

©

Nordatlantens Brygge

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Geografi, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleven får
- Kendskab til dansk kolonihistorie i Grønland, og bliver i stand til at forstå relationen mellem Danmark og Grønland på et historisk oplyst grundlag.
- Indsigt i den danske motivation til at kolonisere Grønland, og bliver i stand til at erkende Danmark som en tidligere kolonimagt.
- En erkendelse af de konsekvenser den danske kolonisering og afkolonisering har haft for det grønlandske samfund, og forståelse for det grønlandske ønske om løsrivelse som en længere kulturel og politisk proces i Grønland.


Se alle tilbud fra: