Hammershus

Hammershus' dramatiske historie - Bornholms Middelaldercenter

En god introduktion til Hammershus gennem dramatisering af historiske hændelser med rekvisitter, fortællinger og en spændende tur rundt på selve borgen

Turen foregår udendørs på Hammershus borgruin. Undervejs på turen deltager eleverne aktivt i dramatiseringen af nogle af de mest spændende begivenheder fra borgens historie, godt hjulpet af en rygsækkurv fuld af fine rekvisitter, som vi tager med op på borgen. Vi møder blandt andet den stridige ærkebiskop Jacob Erlandsen og kong Kristoffer 1., der kom ulykkeligt af dage.

De forskellige bygninger, som passeres på turen igennem borgen, danner baggrund for en bred vifte af fortællinger. Eleverne får et indblik i borgens dramatiske fortid, og hvordan livet formede sig i middelalderen oppe på den forblæste borg.

Praktisk information:
På Hammershus er det altid godt at have vind- og vandtæt tøj med i rygsækken. Mange bliver overrasket over den store temperaturforskel, der kan være fra den ene ende af øen til den anden.

Baggrundsmaterialer: 
Du kan læse mere om Hammershus på Naturstyrelsens hjemmeside: www.naturstyrelsen.dk

Vil du vide mere om Skoletjenesten Bornholm?

www.skoletjenesten.dk/Bornholm Skoletjenesten

Skal du på lejrskole på Bornholm?

Find undervisningsaktiviteter, inspiration, rejseinformationer, overnatningssteder og andre praktiske oplysninger

www.lejrskole.bornholm.info

Hammershus og Hammershus Besøgscenter

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
96 kr.
Yderligere priser:
96,00 kr. pr. elev, 2 lærere gratis med i klasser med over 15 elever
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (4. kl.):
Familie og fællesskaber: Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv. Eleven har viden om fællesskaber i middelalderen.
Historiske spor: Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Historiske scenarier: eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
Historisk bevidsthed: Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie.
Historiske scenarier: Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger. Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt,regionalt.
Historiske scenarier: Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.
Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres evne til indlevelse.
At eleverne bliver opfordret til at undres og stille spørgsmål.
At eleverne oplever sig selv i uvante roller og får mulighed for at bryde ud af dagligdagens vaner og sociale rollemønstre.
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.