Mungo Park

H.C. ANDERSENS SAMLEDE EVENTYR

En hæsblæsende tour de force gennem efterladenskaberne fra Danmarks store digter

”Klart frostvejr. Øm i penis. Spadseret” (H. C. Andersens dagbog, 1845)

På sit dødsleje indser H.C. Andersen, at han udelukkende vil blive husket for sine eventyr. Ikke romanerne, digtene eller skuespillene. Ikke papirklippene, rejseskildringerne eller julehjerterne. Kun eventyrene, intet andet. Denne isnende erkendelse sender den døende digter på en rejse gennem forfatterskabets eventyr. For er det nok, og er det godt nok? Er det tilstrækkeligt til evigheden?

H.C. ANDERSENS SAMLEDE EVENTYR er udviklet til Mungo Park af den prisbelønnede instruktør Heinrich Christensen, der tidligere har instrueret teatrets gigantsucces Opsang. Nu vender han tilbage, og denne gang har han allieret sig med Danmarks nationaldigter nummer et.

Medvirkende: Nana Morks, Henrik Prip, Jonas Munck Hansen
Instruktion og manuskript: Heinrich Christensen Scenografi: Lisbeth Burian Lysdesign: Jacob H. S. Rasmussen Lyddesign: Rasmus Overgaard Hansen Komponist:Jonas Munck Hansen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Drama - Dramaanalyse, Drama - Dramaproduktion
Fag:
Arbejdskendskab, Dansk, Drama, Historie, Samfundsfag, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Analyse af H.C. Andersens forfatterskab:
Eleverne skal kunne analysere H.C. Andersens forfatterskab med fokus på hans eventyr, og hvordan disse værker har formet hans arv og hans plads i dansk kulturhistorie.
Forståelse af kunstnerisk arv og eftermæle:
Eleverne skal kunne reflektere over begrebet kunstnerisk arv og eftermæle, samt hvordan en forfatters værker kan blive husket eller glemt over tid.
Diskussion af identitet og selvopfattelse:
Eleverne skal kunne diskutere temaer som identitet og selvopfattelse, især i forhold til hvordan H.C. Andersen i stykket konfronterer sin egen arv og betydning.
Undersøgelse af H.C. Andersens mindre kendte værker:
Eleverne skal kunne undersøge H.C. Andersens mindre kendte værker som romaner, digte og skuespil, og diskutere hvorfor disse værker ikke har fået samme anerkendelse som hans eventyr.
Kritisk analyse af dramatisk teknik og fortolkning:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan dramatisk teknik og fortolkning bruges i teaterstykket til at udforske H.C. Andersens liv og værker, herunder brugen af hans dagbogsnotater.
Refleksion over kunstnerisk tilfredshed og tvivl:
Eleverne skal kunne reflektere over temaer som kunstnerisk tilfredshed, tvivl og erkendelse, og hvordan disse påvirker en kunstners liv og arbejde.
Forståelse af scenografi og design i teaterproduktioner:
Eleverne skal kunne forstå og diskutere rollen af scenografi, lysdesign, og lyddesign i skabelsen af en teaterproduktion, og hvordan disse elementer bidrager til den samlede oplevelse.
Kritisk analyse af biografiske elementer i teater:
Eleverne skal kunne analysere brugen af biografiske elementer i teater, og hvordan stykket kombinerer fakta og fiktion for at fortælle en dybere historie om H.C. Andersen.

Se alle tilbud fra: