Vikingeskibsmuseet

Historisk Håndværk og Design

Prøv kræfter med håndværksdiscipliner, som de kunne have været praktiseret i vikingetiden.

I forløbet skal eleverne udforske forskellige håndværksmæssige teknikker relateret til bådebyggernes og reblæggernes univers. Der fokuseres på materiale(valg) og funktion i forhold til de elementer til et vikingeskib, som eleverne producerer i løbet af undervisningen.

I forløbet får eleverne en praktisk forståelse for vikingetidens samfund ved at prøve kræfter med håndværk, der har krævet stor faglighed og præcision for at kunne skabe de skibe, der bragte vikingerne rundt i verden.

Eleverne fordeles mellem to værksteder.
I snelleværkstedet skal eleverne i friskfældet egetræ fremstille en snelle. En snelle er en lille støttepind, der understøtter skibets tofter, hvor man sidder og ror. Snellen er samtidig den mindste kløvede del på vikingeskibet.

I rebslagerværkstedet skal eleverne selv fremstille et håndlagt tov af lindebast gennem gamle teknikker for rebslagning.
Rekonstruktionerne af skibene i havnen inddrages i begge værksteder. Således bliver det enkelte håndværk og elevernes produktioner koblet op på skibet som helhed, og hvad der får skibet til at sejle så optimalt som muligt.
Eleverne kan tage deres produkter med hjem.

Undervisningsforløbet kan bookes fra 1.maj til og med uge 41. 

Historisk Håndværk og Design er gratis for folkeskoler i Roskilde Kommune. 

Elever er ved at lave en snelle med en økse. Underviseren instruerer.
Foto

Natalia Semenova

©

Vikingeskibsmuseet

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 3/4 time
Pris:
1100 kr.
Yderligere priser:
Ved 12 elever 700 kr. Der vælges her mellem enten rebs- eller snelleværkstedet.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde
Fag:
Håndværk og design, Historie
Læringsmål:
• Eleverne har viden om materialer så som træ og lindebast og hvordan de i bearbejdet form udgør centrale dele af vikingeskibene.
• Eleverne kan navngive og anvende grundlæggende teknikker i forarbejdning af lindebast og træ til konkrete dele på vikingeskibet.
• Eleverne kan håndtere grundlæggende håndværktøjer og redskaber som f.eks. en økse
• Eleven har viden om museets eksperimentalarkæologiske arbejdsmetode til at få en større viden om og forståelse for vikingetiden.
• Eleverne kan på baggrund af museets måde at fortolke vikingeskibene på begynde at analyse arkæologiske kilder og anvende kildekritik.