Det Grønlandske Hus i København

Hundeslæden

Forløbet er målrettet fagene historie og geografi.

I dette skoletjenesteforløb får eleverne indblik i de grønlandske fangeres liv i dag, med hundeslæden i centrum.

Hvad siger en slædekusk om hundeslæden og slædehundene? Hvilken historisk betydning har hundeslæden?

Eleverne får mulighed for at undersøge traditionelle fangstredskaber og høre spændende fangstfortællinger. Eleverne skal selv afprøve traditionelle grønlandske lege og via aktiviteterne opdage, hvilke kompetencer der er centrale for at blive en storfanger.

Hvorfor er hundeslæden i tilbagegang?

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Geografi - Undersøgelse, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Geografi, Historie
Læringsmål:
Historie
Kronologi, det lokale, regionale og globale efter 9. klasse
”Eleven har viden om forandringer af samfund, lokalt, regionalt og globalt.” (særligt i Danmarks relation til Grønland).
Kronologi og sammenhæng, historiekanon efter 9. klasse
”Eleven har viden om kanonpunkter.” (her kanonpunktet om Nordatlanten og rigsfællesskabet)
Geografi
Undersøgelse, undersøgelser i naturfag efter 9. klasse
”Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold.”
”Eleven har viden om undersøgelsesmetoders anvendelsesmuligheder og begrænsninger.”
Undersøgelse, demografi og erhverv efter 9. klasse
”Eleven kan undersøge befolknings- og erhvervsudviklings betydning og levevilkår.”
”Eleven har viden om levevilkår og befolknings- og erhvervsudvikling.”
Undersøgelse, jordkloden og dens klima efter 9. klasse
”Eleven kan undersøge klimaets indflydelse på lokale og globale forhold.”
Undersøgelse, naturgrundlag og levevilkår efter 9. klasse
Eleven kan undersøge naturgrundlagets betydning for menneskers levevilkår.”