Boldrup Museum - Nordjyske Museer

Husdyr på museet

Vi hører om livet på den lille gård omkring år 1900 og om husmandens dyr. Vi besøger alle dyrene - fodrer dem, giver dem vand, samler æg og alt andet, der skal gøres, når man har husdyr.

Vi starter med at høre om husmandsfamiliens dagligdag med dyrene på den lille gård omkring år 1900. Vi skal så rundt og fodre dyrene og give dem vand, samle æg, høste grøntfoder osv. Selvfølgelig bliver der også god tid til at komme helt tæt på dyrene - kæle for kaninerne, håndfodre gederne og klappe grisen. Måske er der nogen, der vil prøve at få en ged op på ryggen? Elevernes iagttagelser kan bruges på forskellig vis afhængigt af den faglige indfaldsvinkel - der kan laves fagtekster til danskfaget, samles viden om husdyrenes biologi til N/T m.m. 

Emnet ændrer sig i årets løb i takt med at dyrene får unger, bliver slagtet, kommer på stald osv.

Vi prøver også at bære vand på det gamle åg og balancere med en fyldt mælkespand på hovedet. 

Når arbejdet med dyrene er overstået, bliver der tid til at lege gamle lege - akkurat som børn også gjorde det for 100 år siden.

Var det noget at få et gedekid på ryggen? Det er en disciplin de små gedekid hurtigt lærer.
Husdyr på museet
Foto

Boldrup Museum

©

Boldrup Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
900 kr.
Yderligere priser:
En undervisningsdag koster 900 kr. Tilbuddet er gratis for skoler i Rebild og Mariagerfjord kommuner. Tidsrammen er vejledende og aftales individuelt.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Læsning, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Perspektivering, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleverne møder og lærer om de husdyr, man havde på landet omkring år 1900. De oplever forskellen mellem de gamle og nutidens dyreracer, dyrehold og produktionsformer. De lærer at tilegne sig forskellige oplysninger om dyrene gennem iagttagelser, lytning, læsning af informationstekster og omgang med dyrene. Eleverne lærer gennem samtale med og evt. efterfølgende skriftlig bearbejdning at kommunikere deres opdagelser. Eleverne lærer grundtræk af dyrenes biologi og tilpasning.