Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup-Furesø

Hvad er en kirke?

Køkken, karateklub, klasseværelse - og kirken. I alle rum opleves en særlig atmosfære. Rummene har en funktion og en historie. I skal på opdagelse i forskellige rum, fra fortrolige og hverdagsagtige til ukendte og særlige. Undersøg hvordan rum kan være indre og ydre, materielle, mentale, sociale og følte – og skab kreativt jeres egne rum.

Atmosfære, funktion og historie

Supermarkeder, skoler, sygehuse og sportshaller. Pizzeriaer og parkeringspladser. Køkkener, kirker og klasseværelser. Lejligheder og legepladser. Biblioteker og busskure. I alle rum er det muligt at opleve en særlige atmosfære, tale om rummets funktion og finde frem til dets historie. Sådan er det med kirken. Og sådan er det med alle de rum, man kan opholde sig i eller bevæge sig gennem.

I projektet går eleverne på opdagelse i nogle af alle de rum, de er fortrolige med fra deres hverdag eller kender til fra særlige begivenheder. Sammen stilles der spørgsmål til rummene: ”Hvad bruges de til? Hvilken historie har disse rum? Og hvordan fornemmer jeg rummets stemning? Eleverne skal også undersøge kirkens rum. Det sker gennem et besøg i den lokale kirke, hvor de får mulighed for at opleve kirkerummet sanseligt, lytte til en lydfortælling og tale med præsten om, hvordan mennesker bruger kirkens rum, hvilke historier netop denne kirke gemmer på og hvilken betydning kirken har for såvel individ som samfund. Tilbage på skolen får eleverne et øvelsesbaseret indblik i kirkebygningens arkitekturhistorie, og projektet afsluttes med, at de hver især fordyber sig i en kreativ bearbejdning af stoffet ved at bygge deres egne bud på, hvordan en kirke kunne se ud, hvad den skal kunne bruges til.

Rum kan være gjort af forskelligt stof – de kan være indre og ydre, materielle, mentale, sociale og følte. Kirkerummet er et helt særligt rum – både arkitektonisk, socialt og eksistentielt – i byen og i menneskers liv. I middelalderens landsbyer har kirkens placering i landskabet peget på bygningens centrale betydning for samfundet. Som religiøst rum udgør kirken et særligt rum i livet både for den faste kirkegænger – og for de, der kun kommer i forbindelse med livets overgange som fødsel, konfirmation, bryllup og begravelse. 

Fakta om projektet

Fagområde: Kristendomskundskab og historie 

Målgruppe: 5.-6. klasse

Omfang: 6 lektioner  

Periode: Fra februar 2025

Tilmelding: senest 1.9 2024

Tilmeldte lærere modtager

  • Lærervejledning

  TILMELDING HER   fra 1.5 2024

kreativt produkt fra projektet

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
6 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling, Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
se lærervejledning