UngRingsted

Hvad jeg tror om andre – flertalsmisforståelser og social pejling

’Jamen, alle de andre må......Men hvem er ”alle de andre”? Hvad må de andre? Hvad gør de andre egentlig, når det kommer til stykket? Og hvorfor er dét, som de andre gør, så vigtigt?

Unge har ofte en overdreven forestilling om, hvad deres jævnaldrende gør. De bruger hinanden som pejlemærker og spejler sig i hinanden. De unges forestilling om andre unge er oftest forbundet med, hvad de tror om andre, frem for noget de ved, fx når det handler om sociale medier, rygning og alkohol. Social pejling som forebyggelse er en metode, der skal gøre de unge bevidste om, at det billede, de har af andre, ikke altid stemmer overens med virkeligheden. På den måde kan social pejling bruges til at fjerne fiktivt gruppepres, punk­tere myter og give de unge et mere realistisk billede af, hvad de tror om andre, for på den måde at mindske risikoadfærd.


Forløbsbeskrivelse:
Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, aktiv vurdering og cases.

Praktisk info:
Undervisningen kan bookes i uge 2 - 12. Undervisningen foregår i eget klasselokale. Der afholdes 1½ times forældremøde om aftenen.

Kontakt: 
Kontakt den SSP-konsulent, der er tilknyttet din skole – find din SSP’er i vedhæftede dokument, her på siden.

En ung og forældre taler sammen i sofaen.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7.
Kompetenceområde:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Kompetence mål: Eleven kan fremme egen og andres sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder.


Færdighedsmål: Eleven kan vurdere sundhedsfaktorer ift. eget liv.


Vidensmål: Eleven har viden om sundhedsfaktorer, som er særlig relevante for unge.


Konkretisering af færdighedsmål: At eleverne kan nævne, hvorfor der ofte er forskel mellem forestilling og virkelighed.
At eleverne give eksempler på flertalsmisforståelser og mekanismerne bag.


Konkretisering af vidensmål: At eleverne får viden om, hvordan sociale overdrivelser opstår, de kan være påvirke deres valg, og hvordan de kan undgås.